اقدام به موقع آتش نشانی در حادثه خیابان لاله زار

به گزارشافکارنیوز،مجتبی عبداللهی با اشاره به حادثه گوبرداری غیر اصولی و ریزش ساختمان تقاطع خیابان های لاله زار و جمهوری اظهارکرد: در این حادثه عوامل آتش نشانی اقدامات لازم را در این خصوص به موقع انجام دادند. ضمن اینکه در این شرایط با بررسی های انجام شده توسط سازمان نظام مهندسی نتیجه گرفته شد ساختمان همجوار دارای شرایط پرخطر، ناپایدار و ناایستاست. از این رو طبق درخواست های انجام شده آتش نشانی نسبت به تخلیه امکانات اسناد و اموال مردم اقدام کرد.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران با اشاره به اینکه خطر جانی برای اهالی این ساختمان وجود داشت، خاطر نشان کرد: ممکن بود این ساختمان تخریب شود و ریزش پیدا کند. به همین منظور به مدت ۳ روز نسبت به تخلیه اموال، امکانات و زیرساخت های از طریق نردبان و بالابر و خودروهای سنگین ۱۲۵ در کلیه واحدها اقدام شد.

وی با بیان اینکه در طبقات ۳ و ۴ دستگاه های ریسندگی و بافندگی وجود داشت، ادامه داد: به رغم اینکه سازمان آتش نشانی نسبت به این مسئله مسئولیتی نداشت ولی نسبت به خارج کردن این دستگاه های از ساختمان اقدام کرد.

عبداللهی یاد آور شد: آتش نشانی نسبت به ریزش احتمالی ساختمان رفع خطر کرد. به طوری که در قسمت هایی از ساختمان که احتمال ریزش داشت، در نهایت مشکلات برطرف شد و در حال حاضر مشکلی به لحاظ خطر ریزش برای ساختمان مذکور نیست. بعد از این موضوع صورت جلسه شد و توسط منطقه ۱۲ شهرداری تهران با مالکین و افرادی که در این زمینه به هر نحوی جایگاه حقوقی و حقیقی داشتند، گفت وگوهایی انجام شد.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران با بیان اینکه قانون می گوید زمانی که شهرداری پروانه ساخت و ساز را صادر می کند سازمان نظام مهندسی باید کنترل و نظارت داشته باشد، تصریح کرد: از زمان تخریب ملک تا گودبرداری که بیشترین خطرات در این مقطع است، به حداکثر خطر می رسیم و طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، سازمان نظام مهندسی موظف و مکلف است از ابتدا تا انتهای ساخت و ساز ساختمان ها را زیر نظر داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه بعضا شاهد این هستیم که نظارت در ساخت و ساز ساختمان ها به درستی اتفاق نمی افتد، افزود: تخریب و گودبرداری به درستی انجام نشده، سازه های نگهبان و فونتاژ و Shop kelid نیز نمی شود و و این موضوع باعثریزش ساختمان های کناری می شود.

عبداللهی در خصوص اینکه احتمال خطر و ریزش در این ساختمان ها وجود دارد، اضافه کرد: در این زمان سازمان آتش نشانی به عنوان سازمان عمل کننده در بحث ایمنی فعال می شود اما من درخواستم این است که سازمان نظام مهندسی در ساخت و ساز های تهران نظارت و کنترل و دقت بیشتری داشته باشد. اگر نظام مهندسی وظایف خود را قانونی را انجام دهد، شاهد این همه تخریب و حوادث در تهران نخواهیم بود.