قالیباف: شهاب مرادی روحیه جوانمردی دارد

به گزارشافکارنیوز،محمد باقر قالیباف صبح امروز طی سخنانی در اولین همایش فصلی مدیران شهرداری تهران در سال ۱۳۹۴ که با حضور معاونان و مدیران شهری و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران در محل تالار ایران زمین برگزار شد، با اشاره به نامگذاری سال جاری به عنوان سال همدلی و همزبانی بین مردم و مجموعه دولت و مدیران، ابراز داشت: مقام معظم رهبری این تعبیر را به کار بردند که مردم به عنوان کارفرما و ما نیز به عنوان خدمتگزاران و پیمانکاران مردم هستیم و سال را به عنوان همدلی و همزبانی نامیدند. شاید این تاکید بر این موضوع باشد که در شرایط پیش رو بیش از هر زمان دیگری نیازمند به وحدت و انسجام واقعی هستیم.

وی خاطرنشان ساخت: طبیعتا ما از پیام مقام معظم رهبری اینگونه درک می کنیم که هرگونه حرکت به سمت اختلاف، بهانه گیری و تضعیف کردن مجموعه هایی که مشغول خدمت به مردم هستند کار پسندیده ای نیست، مخصوصا در راس آن دولت قرار دارد که در این شرایط سخت بار سنگین را به دوش می کشد. باید بگوییم همدلی در معنای اصلی خودش یعنی اینکه باید یک عمل همسو انجام دهیم و تشتت در اقدامات و عمل ما وجود نداشته باشد. البته این امر به معنای آن نیست که کار کارشناسی بین هر دستگاهی و مجموعه ای وجود نداشته باشد اما اگر به یک تصمیم جمعی رسیدیم، همه نیازمند عمل همسو هستیم و نباید آن اقدام را در این شرایط خاص تضعیف کنیم.

شهردار تهران افزود: فهم بنده از همزبانی تنها این نیست که ما با هم هم سخن باشیم یک حرف بزنیم، در حقیقت همزبانی این است که مدیران، مسئولان و مجموعه جامعه ما ناسخ و منسوخ هم نباشند و البته که همدلی از همزبانی هم بهتر است. نباید اینطور باشد که در خلوت و یا در غیاب یک فرد یک چیز بگوییم و در حضور خود فرد چیز دیگری بگوییم یا اینکه در عمل کار دیگری انجام دهیم بلکه در عمل هم باید با یکدیگر همسو باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سیاست های کاری شهرداری تهران در سال جاری، خطاب به مدیران شهرداری تهران تصریح کرد: هیچ کس حق ندارد کاری خارج از برنامه سال ۹۴ انجام دهد و نباید خارج از ردیف ها، پروژه ها و برنامه پیش برویم. در این میان باید اولویت را به پروژه های نیمه تمام و پروژه های بالای ۵۰ درصد به عنوان پروژه های اولویت دار بدهیم و سپس پروژه های تصویب شده جدید را آغاز کنیم. همچنین ضروری است شیبی که شورای اسلامی شهر تهران به منظور جمع کردن گسترش های بی رویه ارایه کرده را مد نظر داشته و آن سیاست ها را دنبال کنیم همانطور که در سال گذشته نیز این اتفاق به همین شکل رخ داد.

قالیباف با تاکید بر اینکه موضوعات مربوط به سلامت اداری، مبارزه با فساد و شفافیت مالی باید همانند گذشته پیگیری شده و این زنجیره تکمیل شود، تاکید کرد: ما هیچ وقت ادعا نداریم که ریشه فساد را در شهرداری می خشکانیم، اما گسترش فساد نباید اتفاق بیفتد و فساد رو به کاهش نیز بیاید؛ مخصوصا آنکه باید کار را سیستمی اصلاح کنیم.

وی تاکید کرد: دو نقطه داریم که تولید فساد از آنجا آغاز می شود، یکی حوزه شهرسازی و دوم حوزه درآمد ها در بحثپول، چک و … است که این مورد را باید به صورت سیستمی درست کنیم، البته این موضوع را اصلاح کرده و تصمیم ها را گرفته ایم اما امسال باید این موضوع را با قدرت دنبال کنیم.

شهردار تهران در ادامه عنوان کرد: جمعه گذشته در جایی دیدم که عزیزی دو واحد روی خانه خود گذاشته و از من تخفیف می خواست. من گفتم اساس این کار تخلف است. چرا این اتفاق می افتد؟ بخشی به این دلیل است که با افرادی که در منسب مسئولیت و قدرت هستند رودربایستی می کنیم. من سر سفره این فرد نشسته بودم اما به او گفتم خلاف کردی! به شهردار منطقه هم گفتم اگر تخریب نکنی، خودم می روم و تخریب می کنم، چون آن عزیز را دوست دارم و نمی خواهم آسیبی به او برسد. بنابر این باید هم برخورد کنیم و هم سیستم را اصلاح کنیم.

قالیباف در تشریح ادامه سیاست ها و رویکرد های سال جاری شهرداری تهران بر ضرورت توجه به بحثمعماری و نما، رویکردهای ۱۸ گانه فرهنگی و اجتماعی، موضوعات اجتماعی و مسایل مرتبط با آسیب های اجتماعی و فقر زدایی تاکید کرد.

وی در ادامه عنوان داشت: فهم ما از دین و بزرگانی اسلامی این است که نماد جامعه اسلامی در حوزه شهرداری که ما مسئولیت آن را بر عهده داریم دو چیز باید داشته باشد و دو چیز نباید داشته باشد. آن دو چیزی که باید داشته باشد تعلیم و تکریم است و آن دو چیزی که نباید داشته باشد فقر و تکاثر است. بنابر این در همه کارهای فرهنگی باید محور ۱۸ گانه را مد نظر قرار داشته باشیم و ببینیم آیا تکریم و تعلیم و مبارزه با فقر و تکاثر را دنبال می کند یا خیر. این موارد شاخص های ما است و باید تلاش کنیم تا آن ها را با قوت و قدرت دنبال کنیم.

به گزارش شهرنوشت شهردار تهران همچنین بر ضرورت اجرای طرح «خط سفید» در شهر تهران تاکید کرد و گفت: بودجه ای که به این منظور تصویب کرده ایم با اولویت نظم و انضباط ترافیکی و با تاکید بر خط سفید در شهر تهران است. در این راستا همه مناطق تلاش کردند و زیر ساخت های مرتبط با این موضوع آماده سازی شده است تا جایی که اولویت برنامه بهار نیز بر این موضوع متمرکز شد و حوزه های عمرانی و حمل و نقل در این زمینه تلاش کردند.

به گفته قالیباف آغاز فصل اردیبهشت، آغاز زمان اجرای دقیق طرح خط سفید در شهر تهران است و شهرداری تهران این طرح را با محوریت شعار «آسمان آبی و زمین پاک» دنبال خواهد کرد.

وی در ادامه به جابجایی تعدادی از معاونان و مدیران شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: البته که کسی از جمع کاری ما خداحافظی نکرده است بلکه عزیزی از یک موضع کاری، به یک موضع کاری دیگری رفته است و این مثل یک تیم ورزشی است که نقش و محل بازی یک فرد عوض شده است، اما همه این موارد مربوط به تیم کاری در مجموعه شهرداری تهران است. بنابر این امروز تودیعی نداریم چرا که هیچ عزیزی از جمع ما کاسته نشده است بلکه بنا به ضرورت ها عزیزی از یک مقر خدمتی به مقر خدمتی دیگری منتقل شده است.

شهردار تهران تاکید کرد: این ظرفیت از قبل هم وجود داشته است و امروز با شناختی که از مجموعه شهرداری پیدا کردیم، سیستم ارتقا کار خود را در سطوح مختلف شهرداری تهران انجام می دهد. البته گاهی اوقات بعضی حرف ها و فشارها را می آورند اما خودم به صورت دقیق نظارت وکنترل می کنم به گونه ای که گراف و جدول نیروهای شهرداری را از کارشناسان سطح ناحیه و مناطق دارم که چطور جوانان رشد می کنند و کارشان را انجام می دهند.

قالیباف در ادامه با اشاره به انتصاب محمود صلاحی به عنوان رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، تصریح کرد: سازمان فرهنگی و هنری جای مهمی است و صلاحی نیز از چهره های فرهنگی به شمار می رود.

وی با اشاره به زحمات حجت الاسلام شهاب مرادی در سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، ابراز داشت: ما ایشان را دوست داشتیم و دوست داریم چرا که حجت الاسلام مرادی روحیه جوانمردی دارند و برای ما عزیز بودند و عزیزتر هستند. ما پیش از این در حوزه شهرداری تهران در خدمت شهاب مرادی بوده ایم و امروز نیز به عنوان مشاور فرهنگی بنده در شهرداری تهران حضور دارند. حجت الاسلام مرادی دردل جوانان، مردم و جامعه جا دارند و من به ایشان عرض کردم که خودت یک سازمان فرهنگی هستی، ما ایشان را در کنار خودمان داشتیم، داریم و خواهیم داشت.

شهردار تهران در ادامه به انتصاب ناصر امانی به عنوان معاون برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: ایشان نیز برادر شناخته شده، زحمت کش، رزمنده و خانواده شهید است که شناخت خوبی از شهرداری تهران دارد و امیدوارم در برنامه ریزی ها موفق باشد.

محمدباقر قالیباف همچنین یادآور شد: مازیار حسینی در حوزه کار عمرانی نشان داد که انتخاب ما در ابتدا به منظور انتصاب ایشان اشتباه نبوده است. ایشان آن موقع نیرویی جوانی بود که شاید تجربه کار مدیریتی در این سطح نداشت اما زحمت کشید و خوش درخشید. به گونه ای که آثار و برکات آن در شهر قابل مشاهده است. البته که این نتیجه همان همدلی و همراهی همه مجموعه شهرداری است اما ایشان پیش قراول این کار بود و با درایت و علم خود زحمت کشید.

شهردار تهران با اشاره به تکمیل کار عمرانی پروژه مصلی بزرگ تهران از سوی شهرداری تهران، تصریح کرد: مصلی تهران پروژه مهمی است که اخیرا در شهر تهران به ما واگذار شده و از بنده مطالبه شده است. مقام معظم رهبری فرمودند که باید بروید و این مصلی تهران را حل و فصل کنید. در این میان از آنجایی که مازیار حسینی از جزئیات کار مطلع است، در این کار مشغول به فعالیت خواهد شد. البته آنجا سختی هایی هم دارد که سختی ها و غصه ها برای من است؛ من با افتخار غصه هایش را می خورم و با کمک دوستان این کار را انجام خواهیم داد.

به گفته شهردار تهران نماد مصلی تهران تنها یک پروژه نیست، بلکه یک نماد انقلابی، دینی و معماری ما است که به عنوان یک پروژه شاخص تمدن جدید اسلامی باقی خواهد بود و کار بسیار مهم و عظیمی به شمار می رود.

وی در ادامه گفت: ما قول دادیم که کمک کنیم تا پروژه مصلی تهران تکمیل شود و این پروژه بحثهای مهم مدیریتی و فنی نیز دارد. من نیز دیدم که از هر جهت زیبنده است زحمت این کار را به دوش دکتر مازیار حسینی بگذارم تا کار را در آنجا شروع کند.

به گزارش شهرنوشت قالیباف در ادامه با تقدیر از زحمات نادری در حوزه شهرسازی و معماری، ابراز داشت: از سال ۸۹ که بوستان ولایت کار خود را آغاز کرد، بحثشد که ۳۰ درصد احداثات انجام دهیم و ۷۰ درصد برای فضای سبز باز باقی بگذاریم. اما وقتی گزارش طرح اولیه را خدمت مقام معظم رهبری ارایه کردم، احساس کردم اگر بتوانیم چاره اندیشی کنیم و همه آنجا را به عنوان یک زیر ساخت با مرکزیت کار فضای سبز و اکولوژیکی نگاه کنیم، به خواسته مقام معظم رهبری و منفعت شهر نزدیک تر است. این در شرایطی است که شهرداری هیچ منفعت اقتصادی از این فضا نبرد و به جز هزینه های این بوستان، درآمدی از آن کسب نکند.

شهردار تهران ادامه داد: به همین منظور تلاش کردیم و طرح بوستان ولایت زده شد. در این طرح مقرر شد نهایتا ۱۵ درصد از بوستان ولایت را زیر سطح اشغال ببریم و اماکنی همچون تالار شهر و مرکز موزه های علمی را در این بوستان بسازیم اما بیش از ۸۵ درصد از فضای آن به عنوان باغ ایرانی ساخته شود.

وی گفت: هم اکنون اتود اولیه طرح این بوستان وجود دارد و به دنبال آن هستیم تا مابقی این کار را ادامه دهیم تا کار ماندگاری در شهر صورت گیرد. از آنجایی که مهندس نادری از قبل در جریان این طرح قرار داشت و این کار را انجام می داد، ایشان از این به بعد نیز طرح بوستان ولایت را دنبال خواهد کرد.

قالیباف در ادامه با اشاره به حضور پژمان پشمچی زاده در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، اظهار کرد: ایشان از چهره های شناخته شده و خدوم شهر هست که در این مجموعه با ایشان آشنا شدم و از این پس در معاونت شهرسازی و معماری انجام وظیفه می کنند.

شهردار تهران در ادامه به تلاش های دادوش هاشمی در معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: ما پیش از این با آقای هاشمی آشنایی نداشتیم اما ایشان آمدند و کار را شروع کردند. انصاف قضیه این است که ایشان در حوزه توزیع پول، کنترل، تزریق بجا به پروژه ها و انضباط در واگذاری نسبت به گذشته شهرداری گام بسیار بزرگی را برداشتند.

وی گفت: حوزه معاونت مالی و اداری شهرداری تهران یک معاونت مادر محسوب می شود که باید سنگ صبور همه شود. آقای هاشمی نیز در بعضی از موارد ستاره هایش را گرفته است. بعضی وقت ها افراد حرف هایی را می زنند که حیثیت افراد را زیر سوال می برند، در این میان من تمام قد از دادوش هاشمی دفاع می کنم ولی احساس کردم که به روحیه همگرایی بیشتری در تعاملات نیاز داریم.

محمدباقرقالیباف افزود: ایشان انصافا تعاملات خوبی را با بانک ها برقرار کرد که از این جهت خدا قوت می گوییم. از اینکه در این موضوع نیز همراهی کرد تا کار با انسجام و همگرایی بیشتری مخصوصا در حوزه معاونت ها و سازمان ها پیش رود، تشکر می کنم؛ بنده وظیفه دارم که به صورت صریح بگویم جز این موضوع، هیچ بحثدیگری مطرح نبود. به همین منظور در شهرداری تهران باز هم در خدمت آقای هاشمی هستیم و ایشان مشاور بنده است تا از فرصت ها و توانمندی های شان استفاده کنم.

شهردار تهران با اشاره به انتصاب قدرت الله گودرزی به عنوان معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران، تاکید کرد: من تجربه کار با ایشان را در نزدیک به دو دهه دارم. آقای گودرزی از برادران پرکار، پر تلاش، آَشنا به مسایل اقتصادی، بازرگانی، حقوقی است و واقعا جا دارد که ارتقا پیدا کند.

وی ادامه داد: زمانی تصمیم گرفتیم که فروشگاه شهروند منحل شود، اما کار گودرزی در فروشگاه شهروند همه را منصرف کرد و به اتفاق گفتیم که شهروند توسعه پیدا کند. همچنین پیش از این تک تک کارمندان فروشگاه شهروند معترض بودند اما امروز همه کارمندان با عشق کار خود را دنبال می کنند؛ ایشان همچنین در سلامت، جسارت و شفافیت برادری بسیار زحمت کش است.

شهردار تهران همچنین بیان کرد: هر کدام از این جا به جایی ها پشتوانه و دلایلی داشته است. بعضی ها احساس کردند روز چهارشنبه تصمیم گرفتیم که جابجایی را انجام دهیم اما درباره این موضوع در یک پروسه کاری با همه آدم های صاحب نظر درون و بیرون شهرداری و در شورای شهر صحبت کردم و نظرات را نسبت به ویژگی های افراد گرفتم. در نهایت این جابجایی ها بعد از عید در یک جلسه کاری انجام شد تا وقت را از دست ندهیم و کار را پیش ببریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آغاز سال جاری با نام حضرت فاطمه زهرا(س)، ایشان را بانویی بی نظیر در بشریت توصیف کرد و گفت: حضرت زهرا(س) همیشه به عنوان یک فرزند و دختر مورد ستایش و تکریم خاتم پیامبران(ص) قرار داشتند که فلسفه هستی است. همچنین امیرالمومنین(ع) به عنوان مظلوم ترین و شجاع ترین سردار اسلام به عنوان همسر در مقابل ایشان خضوع می کند.

شهردار تهران تاکید کرد: حضرت فاطمه زهرا(س) به عنوان مادر فرزندانی را تربیت کرده و به جامعه بشریت داده است که هر انسانی در هر دوره ای در مقابل فرزندان ایشان تسلیم است و در حقیقت آزادگی و انسانیت را برای آینده بشری تضمین کردند.

قالیباف افزود: ایشان در دفاع از ولایت، جلوگیری از انحراف اسلام با زبان، قلم و حضور در عرصه میدانی و آسیب دیدن و مجروح شدن و به شهادت رسیدن حضور زن را برای همیشه در عرصه های اجتماعی، مبارزه و مجاهدت به نمایش می گذارند.