ارتباط ابتلا به آلزایمر با سطح سواد

به گزارشافکارنیوز،دکتر فاطمه خمسه با بیان اینکه شایع‌ترین علامت آلزایمر اختلال حافظه است، گفت: وراثت و نقش ژن به خصوص در آلزایمرهای زودرس در سنین کمتر از ۶۰ سال بسیار موثر است. در بالای ۶۰ سال نقش ژن خیلی ضعیف‌تر است.

وی افزود: اگر دو نفر یا بیشتر از اعضای خانواده دچار آلزایمر شده باشند، احتمال ابتلای دیگر اعضا نیز وجود دارد. علاوه بر این بیماری‌های قلبی - عروقی، مصرف سیگار و الکل، فشار خون، قند و دیابت و هر آنچه عروق مغز را درگیر کند مانند چربی خون و وزن بالا فرد را مستعد می‌کند.

خمسه با بیان اینکه آلزایمر در افرادی که سطح تحصیل و سواد کمتری دارند، بیشتر دیده می‌شود، گفت: همچنین کسانی که دو زبانه هستند در مقابل افراد یک زبانه در مقابل آلزایمر مصون‌ترند. به طور کلی هرچه فرد بیشتر با مغزش کار کند سن شروع علائم دیرتر خواهد بود.

بنابر اعلام روابط عمومی انجمن متخصصین مغز و اعصاب ایران، این متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب تصریح کرد: علاوه بر رعایت مواردی که احتمال بروز آلزایمر را قوی‌تر می‌کند؛ مانند تحصیل، عدم مصرف دخانیات، کنترل وزن و رژیم غذایی سالم و …، فعالیت فیزیکی نیز بسیار مهم است. به طوری که فرد در هفته حداقل سه روز را باید ورزش کند. بنابراین ورزش مغزی و بدنی در کنار هم در پیشگیری از بروز آلزایمر یا کنترل آن نقش بسیار موثری دارند.

وی افزود: به عنوان مثال ما به افراد مسن توصیه می‌کنیم که آیات کوتاه قرآن را حفظ کنند یا اگر کتابی را مطالعه می‌کنند مطالب را حفظ کنند و اخباری را که نگاه می‌کنند برای اطرافیان تعریف کنند. این امر در به خاطر سپردن و به خاطرآوردن خیلی مهم است.

خمسه گفت: با افزایش سن به طور طبیعی مغز، عملکرد دوران جوانی را ندارد و ممکن است فرد در فراگیری مطالب و به خاطر سپردن آن سرعت سابق را نداشته باشد که این علائم طبیعی است و این فراموشی، فراموشی خوش‌خیم است که با افزایش سن به طور طبیعی اتفاق می‌افتد که این‌ها مشکل ساز نیستند. اما اگر عملکرد روزانه فرد دچار اختلال شود می‌تواند نشانه دمانس باشد.

این متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب گفت: گاهی فرد به دلیل استرس، مشغولیت ذهنی یا افسردگی دچار کاهش حافظه می‌شود یا تمرکز خودش را از دست می‌دهد که با برطرف شدن این اختلالات خلقی، حافظه عملکرد قبلی را خواهد داشت.

بر اساس این گزارش، بیست و دومین کنگره بیماریهای مغز و اعصاب ایران از ۲۲ تا ۲۵ اردیبهشت ماه در هتل المپیک تهران برگزار میشود.