زابطه آلودگی هوا و افزایش آمار سکته

به گزارشافکارنیوز،موضوع گرد و غبار در سال های اخیر بسیار مورد توجه واقع شده است چراکه این ذرات موجب افزایش احتمال مرگ ناشی از بیماری های تنفسی یا قلبی - عروقی می شوند.

به علاوه تحقیق جدید انجام شده توسط محققین دانشگاه «دوچس آرتزبل اینترنشنال» آلمان نشان می دهد که خطر بروز سکته در هوای آلوده افزایش می یابد.

«باربارا هافمن»، سرپرست تیم تحقیق، در منطقه «روهر» آلمان به بررسی نحوه بروز سکته و بیماری قلبی پرداخت و همچنین در مورد میزان قرارگیری اهالی منطقه در معرض آلودگی صوتی نیز تحقیق نمود.

بیش از ۴۴۰۰ تن از سکنه منطقه در این تحقیق شرکت داشتند. شرکت کنندگان بین سنین ۴۵ تا ۷۴ سال بوده و در طول مدت زمانی مشخص از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۳ مورد ارزیابی قرار گرفتند. اطلاعات مربوط به بروز سکته و بیماری قلبی - عروقی یا مرگ و میر ناشی از آن، به طور سالانه جمع آوری می شد.

نتایج تحقیق نشان داد که احتمال بروز سکته به شدت با افزایش آلودگی هوا در ارتباط است. نتایج قرارگیری در معرض آلودگی صوتی تاثیر قابل توجهی را نشان نداد.

به گفته محققان، آلودگی هوا می تواند باعثتخریب و اختلال در قلب و رگ های خونی افراد شود زیرا حجم قابل توجهی از آلودگی های محیطی از طریق تنفس به بدن وارد می شود.

آلودگی هایی که به بدن وارد می شوند، موجب فعالیت زیاد رادیکال های آزاد شده و در نتیجه ریه ها ملتهب می شوند، به سلول ها آسیب می زنند و مجموعه ای از تأثیرهای مخرب را بر سیستم قلبی و عروقی بر جا می گذارند. علاوه براین لخته شدن خون در رگ ها و ضخیم شدن جداره عروق در افرادی که در معرض آلودگی هوا قرار دارند، سریع تر شکل می گیرد.