امید پزشکان به تولید داروی هپاتیت B

به گزارشافکارنیوز،در صورتی که پزشکان بتوانند با موفقیت نتایج بدست آمده را روی نمونه‌های انسانی شبیه‌سازی کنند، این دارو می‌تواند اولین درمان دارویی برای عفونت هپاتیت B باشد و به عنوان مدلی برای درمان دیگر انواع ویروس‌ها همچون HIV به کار گرفته شود.

در این بررسی متخصصان استرالیایی از ترکیب داروی سرطان Birinapant و داروی ضدویروسی «انتکاویر» به منظور از بین بردن عفونت هپاتیت B در صد‌ها تست مدل‌های بالینی استفاده کردند. آزمایش این دارو روی نمونه‌های انسانی از دسامبر ۲۰۱۴ آغاز شده و بررسی بیشتر در مورد آن در حال انجام است.

هپاتیت B عفونت ویروسی است که به کبد آسیب می‌رساند. این ویروس از طریق تماس با خون آلوده یا ترشحات بدن منتقل شده و موجب عفونت مزمن کبدی می‌شود و در نهایت سیروز کبدی یا سرطان را به همراه دارد. طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت(WHO) در حال حاضر حدود ۲۴۰ میلیون نفر به هپاتیت B مبتلا هستند و هر سال ۷۸۰ هزار تن بر اثر این عفونت جان خود را از دست می‌دهند.

اگرچه واکسن مقابله کننده با این ویروس از سال ۱۹۸۲ در دسترس بوده اما امکان درمان مبتلایان به این بیماری محدود است چرا که ویروس قادر است مکانیزم‌های خودحفاظتیِ کبد را از بین ببرد. به طور معمول، هنگام بروز این عفونت، کبد سیگنالی حامل این پیام را می‌فرستد که سلول‌ها برای پیشگیری از تشدید عفونت، خود را نابود کنند اما ویروس هپاتیت B این ارتباط را از بین می‌برد و در نتیجه سلول‌ها به مقابله با این عفونت نمی‌پردازند.

هرچند متخصصان استرالیایی بر این باورند که داروی Birinapant این قابلیت کبد را حفظ کرده و موجب می‌شود سیسم دفاعی طبیعی مقابله با عفونت در کبد عملکرد صحیح خود را داشته باشد. همچنین مشخص شد زمانیکه این دارو همراه با داروی انتکاویر استفاده شود، این عفونت با سرعتی دو برابر بیشتر از بین می‌رود.

به گزارش مدیکال دیلی، مقاومت دارویی یکی از چالشهای مهم پزشکان برای مقابله و درمان بیماریهای ویروسی است. ویروس خود را با داروی مصرفی انطباق داده و سپس در مقابل آن مقاوم میشود اما از آنجا که ترکیب جدید به طور غیرمستقیم و از طریق تغییر واکنش بدن به ویروس حمله میکند، مشکل مقاومت دارویی وجود نخواهد داشت.