عوامل مختلف آلوده‌کننده موادغذایی

به گزارشافکارنیوز،آلودگی غذایی ممکن است موجب بروز طیفی از بیماری‌های خفیف تا شدید شود و حتی این امکان وجود دارد که به بروز بیماری‌های وخیمی همچون مشکلات سوخت و سازی و هورمونی یا برخی از انواع سرطان‌ها منجر شود.

حتی برخی از آفت‌کش‌ها با مسموم کردن موادغذایی به سیستم عصبی بدن آسیب می‌زنند. علاوه بر این در برخی موارد نادر زمانی که مقدار زیادی از خوراکی مسموم و آلوده مصرف شود، مسمومیت شدید غذایی یا حتی خطر مرگ متوجه فرد می‌شود. به طور متوسط هر سال بیش از ۷۰ میلیون مورد مسمومیت ناشی از مصرف خوراکی آلوده در آمریکا اتفاق می‌افتد و تقریبا به ۵۰۰۰ مورد فوتی منجر می‌شود.

عوامل بسیاری موجب آلودگی غذایی می‌شوند. در اصل هر آلاینده‌ای که با خوراکی‌ها تماس داشته باشد از این قابلیت برخوردار است که ماده غذایی را آلوده کند. برای مثال سبزیجات مختلف با گونه‌های باکتریایی سمی ناشی از عوامل مختلف همچون فاضلاب، آلوده می‌شوند که تنها می‌توان با فرآوری در دماهای بالا آنها را از این آلودگی پاک کرد.

این آلودگی از طرق متعدد و در فرآیندهای مختلف وارد ماده غذایی می‌شود که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- کشت بذر در خاک آلوده

- آبیاری محصول در حال رشد با آب آلوده

- رشد و آبیاری محصولات در مناطقی با هوای ناسالم و آلوده

- استفاده از حشره‌کش‌ها و آفت‌کش‌ها

- مصرف آب و غذای آلوده توسط حیوانات

- آلوده شدن ماده خوراکی در مراحل فراوری و بسته بندی

این حقیقت که گیاهان از جمله سبزیجات و محصولات کشاورزی با آلاینده‌های زیست‌محیطی آلوده می‌شوند بر این اساس است که گیاهان قابلیت دارند آلاینده‌های زیست‌محیطی را از طریق ریشه‌هایشان جذب کنند.

منبع آلودگی در خوراکی‌ها متنوع است. منابع آلودگی مواد شیمیایی و میکروارگانیسم‌های مختلفی را شامل می‌شوند که در مراحل تولید، فرآوری یا بسته‌بندی موادغذایی را آلوده می‌کنند.

به گزارش سایت اینوایرومنتال پالوشن سنترز، هر سه عامل آب، خاک و هوا میتوانند منبع آلودگی ماده خوراکی باشند و آلایندههای زیستمحیطی نیز به طرق مختلف وارد زنجیره موادغذایی میشوند.