کشف قطعاتی از تالار ستون‌دار «له لار» مربوط به بیش از ۳ هزار سال پیش

به گزارش افکارنیوز، روابط عمومی پژوهشگاه میراثفرهنگی وگردشگری اعلام کرد: لیلی نیاکان، سرپرست گروه باستان شناسی با اعلام این خبر افزود: پس از چهار ماه و نیم کار کاوش و ساماندهی در بخش مرکزی «له‌لار» بنایی از دوره اول و دوم سکونتگاهی به ابعاد ۹۰۰ متر مربع مربوط به عصر آهن که از آثار شاخص در معماری ایران به شمار می‌رود، به دست آمد.

به گفته وی این سازه معماری به صورت فضایی تالارمانند با ۱۶ پایه ستون و دونیم ستون گچی مربوط به عصر آهن همراه با تزیینات معماری مانند نقاشی دیواری به دست آمده است.

نیاکان گفت: تزیینات وابسته به معماری این بنا بخشی از دیوار نگاره‌ای با نقوش هندسی به رنگ های سبز، اخرایی و زرد بوده است که به علت فرسودگی بسیار زیاد در حال از هم پاشیدگی بود ولی با همکاری پژوهشکده حفاظت و مرمت پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری و هیات باستان‌شناسی پایه ستون گچی و سنگی و دیوارنگاره مورد حفاظت، نجات‌بخشی و انتقال قرار گرفت.

به گفته وی، این بنای شاخص در بخش مرکزی «له لار» واقع شده به گونه‌ای که تاکنون در این محدوده جغرافیایی نمونه این سازه معماری به دست نیامده است.

نیاکان اظهار داشت: بخشی از این سازه معماری دارای دیوارهای قطور از جنس سنگ لاشه و ملاط گل و گچ بوده و در بخش مرکزی بنا دیوارک‌های گچی جداکننده دارای دریچه های تزیینی با تعدادی از گل میخ که هنوز بقایایی از آثار رنگ اخرایی بر رویشان وجود داشت، به دست آمد.

این باستان‌شناس همچنین افزود: از سوی دیگر در این مجموعه، ساختارهای معماری شامل اتاق‌های به شکل انباری که با ردیف‌هایی از سنگ‌های منظم با ملاط گچ و اندود گچ پوشش شده بود به دست آمد.

وی خاطرنشان کرد: در همین حال می‌توان به ظروف و خمره‌های آذوقه با تزیینات طنابی شکل، دست‌افزارهای سنگی، آسیاب سنگی، هاون، دسته هاون، پاشنه در سنگی و اشیای فلزی تزیینی اشاره کرد.

نیاکان اظهار داشت: این فصل از کاوش که دوباره از ۱۵ فروردین امسال شروع شده در بخش غربی «له لار» در حال انجام است که متاسفانه بخش‌هایی از آن توسط کند و کاوهای سودجویان فرهنگی تخریب شده است.

وی دلیل اجرای طرح نجاتبخشی محوطه له لار را غنای فرهنگی این محوطه دانست و خاطرنشان کرد: اگر عملیات نجاتبخشی در این محوطه باستانی انجام نشود برای همیشه ما بخشی از تاریخ این حوزه فرهنگی را از دست خواهیم داد. فصل نخست عملیات کاوش و نجات بخشی در حوضه آبریز سد سیمره در محوطه تاریخی له لار استان ایلام در سال ۱۳۸۹ انجام شد و فصل دوم نیز از آبان سال گذشته شروع شده و همچنان ادامه دارد.