خرمای کرمان در معرض نابودی است

به گزارش افکارنیوز، محمد نیکفر عصر امروز در جلسه هم‌اندیشی مدیران، انجمن‌ها، اتحادیه‌ها و صنوف کشاورزی با حضور وزیر جهاد کشاورزی در تالار شهید مرتضوی استانداری کرمان اظهار داشت: درگیر بحران زنجره خرما شده‌ایم و ۹۰ درصد کشاورزان در شرق استان کرمان نتوانستند، گرده‌افشانی را انجام دهند.

وی بیان داشت: اگر طی ۱۰،۱۵ روز آینده مبارزه با زنجره خرما انجام نشود، فرصت از دست رفته و محصول خرمای استان تمام می‌شود.

نیکفر افزود: برای مبارزه با زنجره و خشکیدگی خوشه خرما بحثما هوایی سمپاشی یا زمینی نیست، بلکه به دنبال مسکنی هستیم که از این وضعیت خارج شویم.

رئیس خانه کشاورز استان کرمان ادامه داد: طرح‌های صنایع تبدیلی و تکمیلی در استان کرمان به نحو مطلوب اجرا شده است، اما وجود ۳۰ درصد ضایعات محصولات کشاورزی در این خطه نیازمند کارخانجات بزرگ صنعتی است.

نیکفر با اشاره به اینکه مواد اولیه کارخانجات صنایع تبدیلی و تکمیلی آذربایجان و سایر استان‌ها از کرمان تامین می‌شود، ادامه داد: کارخانه‌هایی در بعضی استان‌ها با ۲۲ میلیارد تومان اعتبار دولتی کار می‌کنند، اما ما در کرمان برای دریافت دو میلیارد تومان اعتبار مشکل داریم.

وی همچنین سرمایه در گردش برای طرح‌های اقتصادی را مانند خونی دانست که در شریان قلب انسان جریان دارد و تصریح کرد: تمام طرح‌های کشاورزی به بهره‌برداری رسیده در استان کرمان به سرمایه در گردش نیاز دارند.

این فعال بخش کشاورزی افزود: بر اساس مصوبه شورای آب استان کرمان اعتبار مورد نیاز برای نصب کنتورهای چاههای کشاورزی باید توسط دولت پرداخت شود، اما شاهدیم اخطار از سوی آب منطقهای کرمان به کشاورزان داده میشود که اگر برای نصب کنتور اقدام نکنید، چاه شما پلمب میشود.