۱.۴ میلیون مبتلا به هپاتیت B در کشور

به گزارشافکارنیوز،دکتر سیدموید علویان در نشست خبری گفت: به دنبال فعالیت‌های انجام شده از سوی وزارت بهداشت و مراکز علمی، ایران توانسته است در زمینه بیماری‌های کبدی به پایین‌ترین سطح شیوع در منطقه دست یابد. در زمینه درمان های جدید هپاتیت C این نوید را می‌دهیم که داروهای جدید از طریق تولید داخل بزودی وارد بازار می‌شوند. بر این اساس مردم باید آسوده باشند، چراکه بخش علمی کشور فعال بوده و با تمام مجامع علمی دنیا نیز در ارتباط است.

وی در ادامه صحبت‌هایش در پاسخ به سئوالی در رابطه با بیماری کبد چرب، گفت: این بیماری رو به ازدیاد است؛ این در حالی است که کبد چرب قابل درمان و پیشگیری است، به شرط آنکه فرهنگ تغذیه مردم و همچنین تحرک مورد توجه قرار گیرد. مردم باید از آثار زیانبار کم تحرکی، مصرف غذاهای آماده و پرچرب استفاده زیاد از نمک و… آگاه باشند، چراکه کبد چرب نمایانگر وضعیت بد متابولیک در بدن فرد است. مردم باید به تحرک، تغذیه مناسب و پرهیز از رفتارهای پرخطر تشویق شوند.

رئیس شبکه هپاتیت کشور درباره شیوع بیماری هپاتیت در ایران نیز گفت: شیوع هپاتیت B در اکثر استان‌های کشور به جز دو استان سیستان و بلوچستان و گلستان زیر دو درصد است. طی ۲۰ سال اخیر و از حدود سال ۷۳ به دنبال آغاز واکسیناسیون هپاتیت B، کاهش جدی بروز این بیماری را شاهد هستیم. در حال حاضر بروز این بیماری در سنین زیر ۲۰ سال بسیار نادراست و این نوید را می‌دهیم که در ۲۰ سال آینده افراد زیر ۴۰ سال مبتلا به این بیماری را نخواهیم داشت. البته باز هم تاکید می‌کنیم اساس این بیماری توجه به اصول پیشگیرانه است.

وی افزود: درباره درمان هپاتیت B نیز باید بگویم که تمام داروهای این بیماری در کشور تولید می‌شود و تحت پوشش بیمه قرار دارد. در عین حال باید تاکید کنیم که به هپاتیت نباید به عنوان انگ نگریسته شود، چراکه این بیماری یکی از بیماری‌هایی است که می‌توان با آن زندگی کرد، ازدواج کرد و بچه دار شد. اما تمام این موارد نیازمند اقدامات پیشگیرانه است.

علویان درباره بیماری شیوع هپاتیت C در کشور نیز گفت: در مورد این بیماری نیز ایران در میان کشورهای منطقه از کمترین شیوع برخوردار است. شیوع این بیماری در جمعیت عادی کشور زیر نیم درصد است. البته بیشترین شیوع آن در بیماران هموفیلی، دیالیزی، تالاسمی و همچنین معتادان تزریقی است. براین اساس کسانی که سابقه تزریق خون قبل از سال ۷۵ را داشته‌اند ممکن است در معرض این بیماری قرار گرفته باشند.

علویان درباره چگونگی درمان بیماران هموفیلی، تالاسمی و دیالیزی مبتلا به هپاتیت C گفت: در این زمینه موفقیت‌های خوبی داشته‌ایم بطوریکه از ۵۰۰۰ بیمار هموفیلی، ۳ تا ۴ هزار نفر هپاتیت C داشتند که بیش از ۹۰ درصد آنها شناسایی و ۷۰ درصدشان درمان شده‌اند که این امر موفقیت بسیار بزرگی است، اما این بیماری در معتادان تزریقی همچنان زنگ‌های خطر را به صدا در می‌آورد. زنگ خطر مبتلا به هپاتیت C در معتادان تزریقی حائز اهمیت است.

به گفته وی، تاکنون یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر مبتلا به هپاتیت B و ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر مبتلا به هپاتیت C در کشور وجود دارند.

علویان در پاسخ به سئوالی درباره پیوند کبد نیز گفت: پیوند کبد متفاوت از پیوندهای دیگر است. بطوریکه با گذر زمان وضع بیمار بسیار بهتر از قبل می‌شود. اما باز هم تاکید می‌شود که پیشگیری همواره بهتر از درمان است. هدف‌گذاری شبکه هپاتیت ایران بر آن است که تا سال ۲۰۳۵ ایران عاری از هپاتیت C داشته باشیم. بنابراین در این جهت باید بیماری‌یابی، درمان و پیشگیری فعال داشته باشیم.

علویان در ادامه به برگزاری ششمین کنفرانس بین‌المللی هپاتیت تهران اشاره کرد و گفت: این کنگره به همت شبکه هپاتیت ایران، دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله و ۵۰ مرکز علمی در کشور و همچنین ۴ مرکز علمی خارج از کشور با همکاری جامعه کبدی اروپا، ششم، هفتم و هشتم خردادماه در تهران و ۹ خردادماه در شیراز برگزار می‌شود.

وی اظهارداشت: تلاش می‌کنیم تا بتوانیم در زمینه آموزش، پژوهش، درمان و تازه‌های علوم پزشکی و مسائل علوم پایه اقدامات لازم انجام شود و همچنین کمکی باشد برای سیاستگذاران تا در زمینه پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری بتوانیم انسجام علمی خوبی برای جامعه ایرانی داشته باشیم. برگزاری اینچنین کنگره‌هایی نویدی است برای سلامت و درمان بهتر بیماری‌ها.

رئیس شبکه هپاتیت ایران با اشاره به ارسال ۱۸۰ مقاله به دبیرخانه این کنگره افزود: بیش از ۶۰ نفر از سخنرانان این کنگره را افراد صاحب‌نام خارج و داخل تشکیل می‌دهند. در این کنگره بیش از ۳۰ سمپوزیوم و پانل در رابطه با بیماری های کبدی، تشخیص، پیشگیری و درمان این بیماری‌ها برگزار می‌شود. در این کنگره پانل‌های خاصی برای دندانپزشکان، پرستاران و همچنین ارتباط بیماران با جامعه برگزار خواهد شد. اساس این کنگره آن است که بتوانیم تازه‌های این علم را برای همکاران مطرح کنیم و انسجام لازم در این بیماری برقرار شود.

رئیس ششمین کنگره بینالمللی هپاتیت تهران از ارائه پنجمین جایزه کوثر در ششمین کنگره هپاتیت تهران خبر داد و گفت: این جایزه به افراد برجسته که حداقل ۴۰ سال در زمینه بیماریهای کبدی فعالیت کردهاند، ارائه میشود. امسال برای نخستین بار جایزه یاس نیز به دانشجوی نخبه و برتر در زمینه موضوع مرتبط با کبد اهدا خواهد شد. از همکاران خواستار آن هستیم که در این کنگره حضور جدی داشته باشند.