ورود سالانه ۵۰۰هزارنفر به زندانها

به گزارشافکارنیوز،میرباقری در مورد جلسه امروز شورای اجتماعی کشور، گفت: یکی از دستورات این جلسه وضعیت فضای سایبری در کشور بود که باید مدیریت محتوا کنیم. به عنوان نمونه موضوع سگ‌کشی در شیراز و بحثهای روز کارگر و تعرض به دو زائر ایرانی مورد بحثقرار گرفت که چرا در جامعه ما این گونه اخبار به سرعت بازنشر می شود.

این مقام مسئول ادامه داد: دستور بعدی جلسه موضوع زندانها بود، چرا که هم اکنون با آسیب اجتماعی در این حوزه روبرو هستیم. این در حالی است که سالانه ۵۰۰ هزار نفر وارد زندانها می شوند که البته بیش از نیمی از آنها بعد از پرداخت خسارات یا رضایت شاکی آزاد می شوند که این آمار بیش از نُرم جهانی است، اما ۱۵ میلیون پرونده در قوه قضائیه هم جای تامل دارد که باید برای پیشگیری از وقوع جرم کارهای جدی انجام شود. همچنین ۲۰ هزار نفر هم به عنوان کارکنان در زندانها مستقر هستند و به نوعی می توان گفت که ۳ میلیون خانواده ایرانی درگیر امر زندان هستند.

وی افزود: از صدا و سیما خواستیم در ماه مبارک رمضان روی این موضوع کار کرده تا با کاهش جرم روبرو شویم. همانند بیمه سلامت اگر در موضوع زندانیان وارد شویم موفق خواهیم بود، چرا که ۷۰ درصد زندانیان در حاشیه شهرها زندگی می کنند.

وی در ادامه گفت: در این جلسه از قوه قضائیه خواسته شد خانواده زندانیان را در اجرای احکام مدنظر داشته باشند. همچنین آموزش و پرورش هم فرزندان زندانیان را تحت پوشش آموزشی قرار داده و کمیته امداد هم فعالیت بیشتری در این پوشش ها داشته باشد، چرا که تنها ۲۰ درصد زندانیان تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند. همچنین در این جلسه عنوان شد که سرانه هر زندانی در زندان های کشور ۸ متر مربع است و کمتر از ۱۰ درصد از زندانیان را زنان تشکیل می دهند.