دیابت از علل عمده مرگ در دنیا

به گزارشافکارنیوز،دکتر فاطمه قائدی، مسئول برنامه کشوری دیابت در نشست کشوری تدوین دستورالعمل دیابت در شیراز با اشاره به نگرانی‌های ایجاد شده از شیوع بالای دیابت در کشور، گفت: در کشورهای توسعه یافته دنیا نیز بیماری دیابت یکی از علل عمده مرگ و میر مردم محسوب می شود.

قائدی افزود: لازم است در این زمینه چاره‌اندیشی شده تا از بروز مشکلات بعدی که علاوه بر رنج بیماری، هزینه سنگینی را برای بیمار و جامعه به همراه دارد، پیشگیری شود.

مسئول برنامه کشوری دیابت بر لزوم تدوین راهکارهای اجرایی بر اساس استراتژی و برنامه‌های دقیق، تاکید کرد.

قائم مقام معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در آئین آغاز به کار این گردهمایی با اعلام خبر فعالیت ۱۸مرکز دیابت سطح دو در فارس، گفت: ۱۳مورد از این مراکز در شیراز خدمت رسانی می‌کنند و مابقی در پنج قطب بزرگ درمانی استان یعنی آباده، فیروزآباد، کازرون، داراب و مرودشت قرار دارد که راه اندازی مراکز مشابه در سه قطب دیگر استان در برنامه عملیاتی امسال تعریف شده است.

دکتر محمدکاظم تدین همچنین با تاکید بر جدیت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در کنترل بیماری دیابت، تصریح کرد: بر همین اساس، اداره‌ای با عنوان بیماری‌های غیرواگیر در معاونت درمان دانشگاه با محوریت پنج موضوع سرطان، تصادفات، بیماری‌های قلبی - عروقی، بیماری‌های ژنتیک و دیابت ایجاد شده است تا این مشکلات در سطوح دو و سه خدمات نیز مورد کنترل و پیگیری قرار گیرند.

قائم مقام معاونت درمان دانشگاه با بیان اینکه گسترش شبکه‌های بهداشت و درمان در کشور از سال‌ها پیش موجب کنترل بیماری‌های واگیر و عفونی در ایران شده است، افزود: این امر از سویی با روند شهرنشینی و گسترش بیماری‌های غیرواگیری مانند دیابت همراه بود که بار مالی سنگینی را به صورت مستقیم و غیرمستقیم به نظام سلامت کشور وارد می‌کنند.

تدین ابراز امیدواری کرد که با تدوین برنامهای ملی برای کنترل دیابت که در آن به نیازهای منطقهای نقاط کشور نیز توجه شده باشد، درصد ابتلا به این بیماری در کشور کاهش یافته و کنترل شود.