وضعیت میدان میوه‌و‌تره‌بار پس از اجرای طرح تعزیرات

به گزارشافکارنیوز،۱۵ مرداد سال گذشته بود که به دنبال بالا گرفتن انتقادات و اعتراض‌های مردمی درباره قیمت انواع میوه و سیفی‌جات و همچنین تخلفات متعدد در میدان مرکزی میوه‌و‌تره‌بار٬ مسئولان تعزیرات حکومتی را بر آن داشت به همراه سایر دستگاه‌های مسئول طرح نظارت بر میدان مرکزی میوه و تره‌بار را اجرا کنند.

حالا با گذشت ۹ ماه از اجرای این طرح و استقرار شعبه ویژه تعزیرات در این میدان، دوشنبه شب گشت‌های مشترک تعزیرات بار دیگر در این میدان حضور یافتند تا حاصل استقرار ۹ ماهه و نظارت بر میدان میوه‌وتره‌بار را مشاهده کنند.

چهار تیم گشت مشترک متشکل از رییس شعبه تعزیرات حکومتی٬ بازرس سازمان صنعت٬ معدن و تجارت و ماموران سد معبر شهرداری با خودروهای جدید و البته متحدالشکل تعزیرات روانه غرفه های تره بار شدند.

وقتی بازرسان به محدوده مربوط به فروش سبزی‌ و سیفی‌جات رسیدند، باز هم چشمشان به خودروهایی افتاد که میانه معبر را به تصرف خود درآورده بودند و اقدام به فروش محصولات می‌کردند؛ به گفته بازرسان این افراد همچنان زمین‌های مقابل غرفه‌ها و حجره‌ها را به مبالغ گزافی اجاره می‌کنند؛ اجاره مال غیر(معبر عمومی) در میدان مرکزی میوه‌وتره‌بار تهران، اتفاقی است که با گذشت حدود یک سال از اجرای طرح نظارت تعزیرات بر آن، همچنان در حال وقوع است و اینگونه به نظر می‌رسد که اقدامات و نظارت‌های انجام شده در مدت گذشته تأثیری روی آن نداشته است.

این در حالی است که مالکان حجره‌ها و غرفه‌ها ابتدا منکر هرگونه ارتباط با این افراد هستند اما در نهایت چاره‌ای جز پذیرش این ارتباط ندارند و فقط با این پاسخ مواجه می‌شوید که «اینجا محدوده خودمان است و اختیارش را داریم». وقتی هم که متصرفان معبر عمومی با جریمه‌های بعضا ۲۰۰ هزار تومانی(که معلوم نیست مقابل سودهای فراوانشان چه تأثیری دارد) مواجه می‌شوند، شروع به داد و فریاد و تهدید می‌کنند که هیچ کاری نمی‌توانید بکنید. و پاسخ نه‌چندان قاطعانه رئیس گشت این است که ما هم تا جایی که قانون اختیار داده است، با شما برخورد می‌کنیم.

یکی دیگر از گشت‌های تعزیرات در بخشی از محوطه میدان میوه‌وتره‌بار در حال کنترل و نظارت بر محموله‌هایی است که احتمال می‌دهند قاچاق باشد اما در نهایت رئیس این تیم می‌گوید اینها از قبل اطلاع داشتند که قرار است تعزیرات حضور داشته باشد.

تیم‌های گشت تعزیرات با همان خودروهای متحدالشکل در راهروها و خیابان‌های داخل میدان میوه‌وتره‌بار مشغول گشت‌زنی هستند که بعضا شلوغی معابر داخل میدان که حرکت‌ خودروها را با مشکل روبه‌رو می‌کند، یادآور ترافیک خیابان‌های تهران است. واکنش فروشندگان هم بعضا جالب و عجیب است، برخی ساکت و آرام به کار خود ادامه می‌دهند و گویا اصلا متوجه حضور مأموران نشده‌اند، برخی هم با وجود ارتکاب تخلف، جریمه را می‌پذیرند و در صدد اصلاح رویه خود(ولو ظاهری و تا زمان حضور بازرسان) برمی‌آیند اما برخی هم که خود را تافته جدا بافته می‌دانند با گوجه به استقبال خودروها می‌آیند و با الفاظ و اصواتی خارج از شئون اخلاقی با مأموران برخورد می‌کنند.

در میان این بازرسی‌ها، تعدادی از گشت‌های تعزیرات تصمیم گرفتند سری هم به چند سفره‌خانه مستقر در این میدان بزنند؛ بازرسان وقتی متوجه شدند یکی از این واحدها برای شست‌وشوی برنج به جای آشپزخانه از سرویس بهداشتی استفاده می‌کند، به سرعت وارد عمل شدند اما ضعف قانونی تعزیرات از یک سو و اطلاع برخی متخلفان از سوی دیگر باعثشد مالک این واحد، درب را قفل کرده و اجازه ورود به مأموران را ندهد.

این گشت ضربتی تعزیرات در میدان میوه و ترهبار هم به پایان رسید؛ حدود ۳ ماه دیگر، حضور مستمر تعزیرات در این میدان یک ساله میشود ولی با وجود کاهش قابل توجه برخی تخلفات از جمله گرانفروشی و تقلب، اما هنوز برخی از تخلفات مانند اجاره مالغیر و دلالبازیها در این مرکز به چشم میخورد که برطرف کردن کامل این معضل در کنار حضور مستمر بازرسان، نیازمند اصلاح قوانین و بازدارندهتر کردن آنهاست. مردم، بهترین قاضی درباره اثربخش بودن اجرای اینگونه طرحها هستند.