غربالگری رایگان " شنوایی " نوزادان

به گزارشافکارنیوز،سعید محمودیان در کارگاه ارزشیابی و آموزشی برنامه غربالگری، تشخیص و مداخله زود هنگام شنوایی نوزادان و شیرخواران شهرکرد، از ارائه بسته خدمتی به ناشنوایان از سال گذشته خبر داد.

مشاور علمی برنامه غربالگری شنوایی افزود: از هشت ماه گذشته ارائه بسته خدمتی با هدف کاهش و ازبین بردن ناشنوایی مادرزادی و شناسایی به موقع این افراد و ارجاع به مراکز درمانی فعالیت خور را آغازکرده است.

محمودیان با اشاره به اینکه سه تا پنج درصد افراد کشور ناشنوا هستند، گفت: این بسته خدمتی از دوران نوزادی تا سالمندی را شامل می‌شود و با هدف کم کردن بار بیماری و هزینه‌های زیادی که به کشور تحمیل می‌کند فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی افزود: این بسته سلامت برای سه رده سنی نوزادان، سه تا شش سال و سالمندان در نظر گرفته شده است که برای نوجوانان، جوانان و بزرگسالان بسته‌های خودمراقبتی، آموزش و آگاه‌سازی به منظور بالا بردن سطح سواد در بیماری برای شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر اختصاص داده شده است.

محمودیان با اشاره به اینکه سطح یک غربالگری و شناسایی به صورت رایگان انجام می‌شود، اظهارکرد: کسانی‌ که به مراکز درمانی سطح دو ارجاع داده شوند، بخشی از هزینه‌ها را خودشان پرداخت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون۶۴ درصد از نوزادان تحت پوشش غربالگری قرار گرفته‌اند، افزود: امیدواریم تا چهار سال آینده این رقم به صد درصد برسد.

محمودیان تاکید کرد: اگر این اختلال زود شناسایی شود، بیمارن به راحتی میتوانند به زندگی سالم خود بازگردند و به این ترتیب انسانهایی نجات مییابند که میتوانند در کشور کارساز باشد.