استفاده از روش های قرون وسطی در بخش کشاورزی
گروه اجتماعی

- مساله هدر رفت آب برخلاف نظر دولتمردان و توصیه های آنها مبنی بر ترغیب مردم به کاهش مصرف در بخش خانگی بیشتر در بخش کشاورزی و شیوه های نادرست آبیاری و همچنین کاشت محصولات به اصطلاح آب بر، بازمی گردد.

یکی از اعضای کمیسیون کشاورزی درباره این مساله به خبرنگارافکارنیوزگفت: بیشترین حجم آب مصرفی در کشور به میزان ۹۰درصد در بخش کشاورزی اتفاق می افتد.

بهرام بیراوند با بیان این مطلب اظهار داشت: میزان آب مصرفی در کشور در مقایسه با کشورهای دیگر بسیار بالاست بنابراین باید روش هایی را انتخاب کنیم که به مصرف بهینه آب کمک کند.
وی تصریح کرد: اگر بتوانیم آب را به صورت بهینه مصرف کنیم حتم بدانید به ازای هر یک درصد حدود یک میلیارد متر مکعب آب صرفه جویی می شود.

وی افزود: برخلاف نظر دولتمردان کل آب مصرفی در بخش شرب حدود ۶ تا ۷ میلیارد متر مکعب است در حالی که در بخش کشاورزی چندین برابر این میزان آب به هدر می رود.

نماینده مردم بروجرد در مجلس بیان کرد: روش های سنتی سبب شده تا در زمینه مصرف آب نتوانیم به بهره وری بالا دست یابیم.

وی تاکید کرد: برخلاف سایر کشورها در زمینه نحوه آبیاری زمین های کشاورزی هنوز از شیوه های قرون وسطی پیروی می کنیم که اصلا صرفه اقتصادی ندارد.

وی گفت: دولت اگر خواهان رفع مشکلات در این بخش است باید هرچه سریعتر حوزه مصرف به شیوه در بخش کشاورزی را ساماندهی کند و برای این کار باید ساماندهی شیوه های استحصال، انهار، کانال کشی جوی ها و رودها و … را در دستور کار خود قرار دهد.

وی خاطر نشان کرد: کشور حدود یک دهه است که با مشکل کمبود آب مواجه شده اما به دلیل نبود برنامه های مدون و… هنوز هم شاهد استفاده از شیوه های غرق آبی و دشت آبی هستیم در حالی که هرچه سریعتر باید شیوه های آبیاری قطره ای و بارانی جایگزین روش های سنتی شود.

عضو کمیسیون کشاورزی اظهار داشت: برای ساماندهی شیوه های آبیاری در بخش کشاورزی در بودجه سال ۹۳ مبلغ هزار میلیارد تومان اختصاص یافت و امسال نیز مبلغی همین میزان تخصیص یافته که دولت به عنوان مجری کار باید برای آن برنامه ریزی دقیقی کند.

وی ادامه داد: تنها راه برون رفت از این وضعیت استفاده بهینه و بهره گیری از شیوه های نوین و مرسوم در کشورهای توسعه یافته است.

بیراوند درباره کشت محصولاتی مانند هندوانه و سیب زمینی که میزان آب فراوانی لازم دارند، گفت: کشت محصولات غیر استراتژیک در برخی جاها باید کنترل و حتی متوقف شود زیرا بارها دیده شده برای کشت این گونه محصولات آب از عمق ۲۰۰متری زمین استحصال می شود و محصول پس از برداشت حداکثر کیلویی ۲۰۰ تومان از کشاورز خریداری می شود.

این نماینده مجلس اظهار داشت: برای بهبود شرایط حوزه کشاورزی دولت باید بر نحوه مصرف و همچنین الگوی کشت نظارت دقیقی داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: دولت یازدهم همانند سایر دولت ها هنوز نتوانسته مشکلات بخش کشاورزی را ساماندهی کند در حالی که با توجه به مشکلات موجود و کمبود آب نیازمند اقدام فوری و کارشناسی شده در این بخش هستیم.