رابطه آلودگی صوتی و چاقی

به گزارشافکارنیوز،قرارگیری در معرض تلفیقی از سروصدای ناشی از ترافیک جاده ای، ریلی و هواپیمایی عامل افزایش چاقی در ناحیه مرکزی بدن، که یکی از مضرترین انواع تجمع چربی در بدن می باشد، است.

محققان از سال ۱۹۹۹ به ارزیابی این موضوع پرداختند که چگونه آلودگی صوتی ناشی از جاده ها، ریل راه آهن و فرودگاه ها بر روی ۵۰۷۵ فرد ساکن در نواحی حومه شهر و نواحی روستایی شهر استکهلم سوئد تاثیر داشته است.

بین سال های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۶ این افراد که در بین سنین ۴۳ تا ۶۶ سال بودند، پرسشنامه ایی را تکمیل کردند که شامل پرسش در مورد سبک زندگی، وضعیت فعلی سلامت، میزان استرس روانشناسی، بیخوابی و خستگی ناشی از کار بود. از آنها در مورد آلودگی صوتی زیست محیطی ناشی از ترافیک جاده ایی، قطارها و هواپیماها نیز سوال شد.

محققان احتمال می دهند که ارتباط بین چاقی و زندگی در اماکنی که آلودگی صوتی دارند، به دلیل افزایش میزان هورمون استرس، کورتیزول، و اختلال خواب است. اختلال خواب یکی از مهمترین دلایل ابتلا به دیابت، بیماری های قلبی و چاقی است.

معمولا افرادی که هنگام استراحت در معرض آلودگی صوتی قرار دارند، از چاقی در ناحیه مرکزی بدن رنج می برند. منظور از چاقی در ناحیه مرکزی، دور کمر بیشتر از ۸۸ سانتی متر برای زنان و ۱۰۲ سانتی متر برای مردان و نسبت کمر به باسن ۰.۸۵ به بالا برای زنان و ۰.۹۰ به بالا برای مردان است.

افزایش احتمال چاق شدن دور کمر در بین افرادی که بیشتر در معرض آلودگی صوتی ناشی از جاده ها هستند ۲۵ درصد بیشتر از سایرین است.