هیچ نقشه‌ای از فقر در کشور وجود ندارد

به گزارشافکارنیوز،قائم‌مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه سازمان بهزیستی جزء معدود سازمان‌های وسیع در حوزه اجتماعی، فرهنگی و حمایتی است، گفت: تاکنون مدل اقتصادی در سازمان بهزیستی کشور مشاهده نشده است درحالی‌که در نظام بهزیستی باید مدل اقتصادی خودکفا طراحی شود تا ثروت عظیم راکد به جامعه بازگردد و گامی به سوی بهزیستی اجتماع‌محور برداریم.

سیدابوالحسن فیروزآبادی با تأکید بر اینکه با توجه به فرآیند هدفمندی یارانه‌ها مردم جامعه با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند، افزود: عدم‌تعادل در ظاهر و باطن جامعه وجود دارد که این شرایط مسئولیت‌ها را مضاعف کرده است. باید برای شناسایی فقرا و طرح غربالگری اجتماعی اقدام کرد. باید درخصوص فقر، تعریف فقر و شناسایی سبک زندگی آحاد جامعه تفکر کرد، چرا که اکنون هیچ نقشه‌ای از فقر در کشور وجود ندارد. البته سال گذشته برای ارائه بسته امنیت غذایی ۱۲‌میلیون نفر شناسایی شدند.

قائم‌مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، حرکت به سمت بهزیستی اجتماع‌محور و خانه‌محور و پیاده‌سازی فرهنگ خیر جمعی را از مأموریت‌های مهم بهزیستی برشمرد و گفت: اکنون به‌دنبال خیر جمعی هستیم؛ چنان‌که اسلام نیز به آن تأکید ویژه کرده است و باید از این فرصت حداکثر بهره را ببریم.

همزمان یک پ‍ژوهشگر اقتصاد اجتماعی نیز با اعلام اینکه ۶۵درصد خانواده‌های محروم پولی برای تحصیل فرزندانشان ندارند، گفت: افت شدید هزینه‌کرد خانوارهای محروم برای آموزش فرزندان، نشان می‌دهد که این خانوارها بلافاصله بعد از تشدید رکود اقتصادی، با محدودیت شدیدی برای توجه به آموزش کودکان و نوجوانان مواجه شده‌اند. اگر این مسئله به‌وسیله توجه ویژه دولت به آموزش فرزندان خانوارهای محروم جبران نشود، در آینده به نابرابری شدید اقتصادی - اجتماعی و نیز افزایش شدید ناهنجاری‌های اجتماعی دامن خواهد زد.

میثم هاشم‌خانی افزود: انجام محاسباتی برمبنای داده‌های بودجه خانوار مرکز آمار ایران در سال‌های ۱۳۸۹تا ۱۳۹۲نشان می‌دهد که همزمان با حاکمیت رکود اقتصادی سنگین بر کشور، به‌طور میانگین حدود ۱۲درصد خانوارهای دارای فرزند ۶تا ۱۸ساله در استان تهران، رقمی نزدیک به صفر(کمتر از ماهانه ۱۰۰۰تومان) برای آموزش فرزندان خود خرج کرده‌اند. متأسفانه در استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان، بوشهر و کردستان، بالغ بر ۶۵درصد خانوارها چنین وضعیتی داشته‌اند.

نیازمندان از‌کار‌افتاده


خبر معاون وزیر از شناسایی ۱۲میلیون نیازمند و هشدار کارشناسان درباره تبعات فقر سنگین در جامعه در حالی است که هماکنون نزدیک به ۲۰۰نماینده مجلس طرحی را امضا کردهاند که براساس آن دولت از سال آینده مکلف میشود برای ۶میلیون نیازمند ازکارافتاده حمایتهای ویژهای اعمال کند. این طرح قرار است کسانی که ارتباطشان با اقتصاد بهطور کامل قطع شده و حتی درصورتی که وضع اشتغال در جامعه به حالت مطلوب برسد و تقاضا برای کارگر وجود داشته باشد و کسانی که فاقد توانایی لازم برای کار کردن هستند را پوشش بدهد. مهمترین بخش این افراد، سالمندان و افراد بیمار مزمن و معلولان هستند. درصورت تصویب قانون حمایت از ازکارافتادگان بیدرآمد، این افراد تا زمانی که شرایط لازم را داشته باشند بهطور ثابت درصدی از حقوق حداقلی یک کارگر را دریافت خواهند کرد.