دولت اعلام کند چه اقداماتی برای مبارزه با زمین خواری انجام داده است
گروه اجتماعی

- عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر مبارزه با زمین خواری در اسفند ۹۲ و گذشت چند ماه، اکنون دولت باید اعلام کند چه اقداماتی در این زمینه انجام داده است.

به گزارشافکار نیوز، محمد سادات ابراهیمی با بیان این مطلب اظهار داشت: در کمیسیون کشاورزی جلسه ای با حضور ابتکار رییس سازمان حفاظت از محیط زیست، مسوولان جهاد کشاورزی و… تشکیل و تاکیدات لازم برای مبارزه با زمین خواری و… شد.

وی افزود: همچنین به مسوولان دولت تاکید شد اگر راه هایی برای دور زدن قانون و یا خلاء قانونی وجود دارد، موارد به مجلس اعلام شود و اگر نیاز به تصویب قانون در راه مبارزه با زمین خواری است، به نمایندگان اعلام تا اقدامات لازم انجام شود.

وی بیان کرد: زمین خواری موضوعی فرابخشی بوده و نیازمند عزم عمومی است. وی تاکید کرد: در برخی موارد مشاهده می شود که بعضی وزارتخانه ها با توجیه کار و طرح های عام المنفعه اقدام به تصرف زمین ها می کنند که باید از آن ممانعت کرد.

ابراهیمی اظهار داشت: مسوولان دولت نباید اجازه دهند هر پروژه ای با توجیه کار عام المنفعه اقدام به زمین خواری کرده و حتی کاربری اراضی کشاورزی را تغییر دهند.

وی گفت: با توجه به فرمان رهبر معظم انقلاب که این کار را به شدت نهی کرده اند، لازم است کسانی که تابع ولی فقیه هستند، حجت را تمام شده بدانند و اگر کمبود و ضعف قانونی و اجرایی مشاهده می شود را به اطلاع مسوولان برسانند تا آنها نیز با قاطعیت با مساله برخورد کنند.

وی بیان کرد: خوشبختانه از اسفند ماه تا کنون و با اتمام حجت رهبر معظم انقلاب، فضای خوبی ایجاد شده و مسوولان اجرایی و نظارتی با اقتدار بیشتری به این مساله ورود پیدا کرده اند.
این نماینده مجلس درباره اظهارات مسوولان قوه قضاییه مبنی بر تخلف برخی از دستگاه های دولتی و افراد در بدنه دولت در تخلفات زمین خواری توضیح داد: معمولا اگر تخلفی در جایی اتفاق می افتد، حتم بدانید متخلفان بدون پشتوانه اقدام به این کار نمی کند بنابراین این چنین مواردی نامحتمل نیست.

وی درباره گزارش های دریافتی در مورد زمین خواری به مجلس گفت: اکنون مسوولان اردوگاه شهید باهنر با ارسال گزارشی مبنی بر اقدام برخی افراد که دارای پشتوانه های قوی و … بوده، درصدد تصرف بخشی از اراضی این اردوگاه هستند. وی ادامه داد: مسوولان این اردوگاه برای ممانعت از این اقدام از نمایندگان و اعضای کمیسیون اصل ۹۰ تقاضای کمک کرده اند.
وی تصریح کرد: کمیسیون اصل ۹۰ همچنین به پرونده هایی که در آنها اقدام به تصرف زمین های منابع طبیعی شده و… به شدت برخورد می کند.

وی درباره نقش دولت در مبارزه با زمین خواری گفت: دولت مهمترین بخشی است که باید شجاعت و جرات در تصمیم گیری ها داشته باشد و مانع توجه افراد و دستگاه ها به توصیه ها و سفارش های شخصیت ها و دستگاه ها و… شود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس بیان کرد: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری درمورد مقابله با زمین خواری، دولت باید این موضوع را به عنوان بزرگترین و قوی ترین پشتوانه خود مد نظر قرار داده و با این پدیده مذموم برخورد کند.
وی خاطر نشان کرد: از دولت انتظار داریم اگر هر جایی زمین خواری اتفاق می افتد و حتی اگر این موضوع در دولت های قبل نیز اتفاق افتاده، با آن مقابله کند و خود را مسوول بازپسگیری اراضی و رفع تصرف آنها بداند.