به گزارشافکارنیوز،بیژن نامدارزنگنه افزود: سهمیه‌های موجود تا پایان شهریور معتبر است و شایعاتی از این دست که دوباره نرخ‌ها افزایش پیدا می‌کند، درست نیست و این حرف‌ها مصداق بارز تشویش افکار عمومی است. زنگنه در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش نرخ بنزین برای اجرای فاز سوم هدفمندی یا تأمین کسری بودجه بوده است؟ ‌ اظهار داشت: افزایش نرخ بنزین به دلیل هیچ کدام از این مواردی که مطرح کردید نیست.

طبق قانون، دولت موظف بود تا پایان برنامه پنجم که امسال سال پایانی آن است، قیمت‌ها را به حدود ۹۰ درصد فوب خلیج‌فارس برساند که در هیچ موردی این کار صورت نگرفته بود. وی ادامه داد: جدا از درآمد برای هدفمندی، برای بهینه‌سازی مصرف، نیاز به متعادل کردن قیمت‌ها داریم تا بتوانیم بسیاری از مشکلات مصرف بی‌رویه را حل کنیم، کاری که امسال کردیم، تأکید بر آن بود تا جایی که می‌شود قیمت‌ها را تک‌نرخی کنیم.

زنگنه با بیان اینکه سال گذشته قیمت بنزین سه نرخی بود، تصریح کرد: اوایل سال گذشته بنزین ۴۰۰ تومانی داشتیم و بنزین ۷۰۰ تومانی اضافه شد، اواسط سال بنزین ۴۰۰ تومانی را به ۷۰۰ تومانی در کارت‌ها تبدیل کردیم، بدین شکل که هر لیتر بنزین ۴۰۰ تومانی به دو سهمیه بنزین ۷۰۰ تومانی تبدیل شد، امسال بنزین را تک‌نرخی کردیم و با این رویه سهمیه‌ها برداشته شد. وی تصریح کرد: سال گذشته متوسط نرخ مصرفی بنزین ۸۰۰ تومان بود. تقریبا ۳۰ درصد از بنزین کشور با نرخ هزار تومان فروخته می‌شود.

وزیر نفت با بیان اینکه در میانه سال گذشته ۵ میلیون کارت خودرو با حمایت ستاد سوخت سوزانده شد، گفت: کارتهای خودروهایی که در خانه بودند تنها بنزینشان فروخته یا مصرف میشد، ماشین یا موتوسیکلتهایی که در پارکینگها توقیف بودند اما از کارت سوختشان استفاده میشد یا ماشینهایی که سهمیه روزانه حملونقل عمومی داشتند اما در خانه پارک بودند و سهمیههایشان به فروش میرفت؛ اکنون با تکنرخی شدن بنزین همه باید کار کنند. وزیر نفت همچنین به پرسشی درباره جزئیات فروش روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت به روسیه پاسخ نداد.