به گزارشافکارنیوز،مدیرعامل شرکت مجری طرح کلان ملی واکسن آنفولانزا، با بیان این‌که این واکسن با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در دستور کار تولید و عرضه به بازار دارویی کشور قرار دارد، اظهار کرد: فرآورده دارویی واکسن آنفولانزا، طی ماه های آینده برای انجام بررسی و تاییدیه‌ها به وزارت بهداشت ارائه خواهد شد و پس اخذ تاییدها وارد بازار دارویی کشور می‌شود.

وی گفت: تست‌های بالینی حیوانی این دارو با موفقیت انجام شده و نتیجه‌بخش بوده است و امیدواریم بعد از تحویل دارو به وزارت بهداشت برای انجام تست‌های بالینی انسانی، وارد بازار دارویی کشور شود.

وی تولید واکسن های ویروسی، تولید کیتهای تشخیصی، ‌ تولید داروهای آنتی وایرال و ضد سرطان، با بهره‌گیری از آزمایشگاه رفرانس کنترل کیفی مواد اولیه و فرآورده های دارویی و واکسن فعالیت‌های این شرکت دانش‌بنیان عنوان کرد و افزود: طیف گوناگونی از کیت‌های تشخیص مولکولی توسط این شرکت تولید شده و حدود ۳۰ کیت تشخیصی بیوشیمی بالینی تولید شده و ۱۲ کیت از نوع الایزا و کیت‌های تست سریع(Rapid Test) برای تشخیص عوامل عفونی مثل ویبریوکلرا از دیگر کیت‌های تولیدی این شرکت هستند.

صابرفر با بیان این‌که داروهای ضد ویروسی و ضد سرطان از دیگر تولیدات این شرکت هستند افزود: ما بر روی داروهای ضد سرطان کار کرده‌ایم و یکی از داروهای ضد ویروس این شرکت به مرحله نیمه صنعتی تولید رسیده، که باید مراحل نهایی خود را پشت سر گذاشته تا وارد بازار شود.

وی اشاره کرد: سال آینده کل واکسن آنفلونزای مورد نیاز کشور را تامین می شود و بعد از آن وارد فاز صادراتی خواهد شد.

صابرفر با تاکید بر ضرورت تسهیل روندهای تاییدی وزارت بهداشت اظهار کرد: ما محصول را تولید می‌کنیم، اما روند طولانی که وزارت بهداشت برای بررسی یک دارو و کیت تشخیصی برای صدور مجوز صرف می‌کند، می‌تواند موجب ورشکستگی یک شرکت شود.

مدیرعامل شرکت بایرپل فناور ادامه داد: به دلیل ضرورت پرداخت وام و تسهیلاتی که گرفته‌ایم، تعهداتی که داریم، ایجاب می‌کند این دارو و کیتهای تشخیصی ظرف حداکثر چندماه به بازار تجاری وارد شود. اما روند طولانی بررسی و تایید که گاهی مواقع خیلی طول می‌کشد و در این مدت کسی پاسخ‌گوی بازپرداخت وام ها و اجرای تعهدات ما نیست مشکلات جبران‌ناپذیری را برای شرکت های به‌دنبال دارد. ضمن آن‌که توانایی رقابت‌پذیری را از شرکت‌های داخلی سلب می‌کند.

صابرفر آمادگی و حمایت معنوی بخشهای گوناگون کشور از جمله متقاضیان و حمایتکنندگان را در ایجاد زمینه شرایط برای گسترش شرکتهای دانشبنیان ضروری دانست و گفت: باید در دانشگاهها، رسانهها و مخاطبان دانش و فناوری نسبت به ضرورت توجه به شرکت های دانشبنیان به طور جدی توجه شود.