تشخیص آلزایمر با آزمایش خون

به گزارشافکارنیوز،محققان کالج لندن در انگلستان موفق به شناسایی پروتئینی در خون شده‌اند که عامل توسعه اختلال شناختی است و بسیار قبل‌تر از مشاهده علایم آلزایمر می‌تواند بیماری را پیش‌بینی کند.

این تحقیقات که روی بیش از یک‌هزار پروتئین خونی در ۲۱۲ داوطلب صورت گرفته است، نشان می‌دهد که پروتئین MAPKAPK۵ در خون افرادی که به آلزایمر مبتلا می‌شوند، کمتر از افراد عادی است.

مطالعات قبلی نشان داده بود که این پروتئین در سرطان و آرتریت روماتویید نقش دارد و این اولین باری است که پژوهش‌ها نشان می‌دهد که MAPKAPK۵ در ابتلا به آلزایمر نیز مؤثر است.

تحقیقات نشان می‌دهد که میزان این پروتئین می‌تواند بیماری را حداقل ۱۰ سال زودتر پیش‌بینی کند.

بیماری پیش‌رونده آلزایمر شایع‌ترین نوع زوال عقل است که باعثاختلال در حافظه، تفکر و رفتار فرد می‌شود. این بیماری معمولاً پس از ۶۰سالگی دیده می‌شود ولی دلیل آن همیشه کهولت سن نیست و عوامل ژنتیکی، سکته مغزی و شوک عاطفی نیز می‌تواند منجر به این بیماری شود.

علاوه بر کاهش حافظه، اختلال در گفتار و عدم توان انجام امور روزانه و اختلال در ریتم شبانه‌روزی بدن نیز از عوارض آلزایمر محسوب می‌شوند.

در آمریکا در هر ۶۷ ثانیه، یک تن به آلزایمر مبتلا می‌شود و در حال حاضر بیش از ۵.۳میلیون تن در آمریکا به این بیماری مبتلا هستند. آلزایمر ششمین عامل مرگ در آمریکا محسوب می‌شود.

پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۵۰ میلادی، شمار مبتلایان به آلزایمر به ۱۴میلیون تن برسد. در حال حاضر هیچ درمانی برای جلوگیری از توسعه بیماری وجود ندارد.

نتایج این تحقیقات در Translational Psychiatry منتشر شده است.