اعزام بیش از ۱۷ هزار روحانی و مداح به عتبات

به گزارشافکارنیوز،حجةالاسلام والمسلمین علی پروانه به برخی اقدامات و طرح‌های در دست اقدام این واحد پرداخت و گفت: سال گذشته بیش از ۱۷ هزار روحانی و مداح به عتبات عالیات اعزام شدند و این اعزام‌ها بستگی به ظرفیت مناطق داشت.

مدیر جذب و سازماندهی معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری عنوان کرد: طرحی در حال بررسی است تا انتخاب روحانیون و مداحان برای اعزام به عتبات عالیات در قالب یک سامانه صورت بپذیرد؛ پیشنهادها و راهکارهای بهتر اجراشدن این طرح در حال بررسی است.

حجةالاسلام پروانه افزود: وجود روحانی در یک کاروان برای پاسخ‌گویی به مسائل اعتقادی، احکام و مکان‌های مقدس الزامی است، همچنین برای بالابردن سطح معرفت زائران هر کاروان به مداح نیز نیاز است، لذا ترکیبی اعزام‌شدن از طرح‌های در دست بررسی است.

وی با اشاره به طرح به سازی مداحان گفت: با تأکیدی که نماینده محترم ولی فقیه در امور حج و زیارت داشت، این طرح خرداد امسال برگزار شد؛ سوابق ۴۷۵۰ مداح که کُد اعزام از بعثه مقام معظم رهبری دارند و حداقل یک مرتبه سابقه اعزام داشته‌اند، در بعثه مقام معظم رهبری وجود دارد؛ از این تعداد ۳۲۰۰ نفر برای طرح ثبت‌نام کردند، در موعد مقرر اصل مدارک خود را به مناطق ارائه کردند تا صحت‌سنجی شود.

مدیر جذب و سازماندهی معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری در این رابطه گفت: ۳۰۴۵ نفر صحت سنجی شدند و بیش از ۲۷۰۰ نفر در آزمون شرکت کردند؛ افرادی که قبول شدند، به مصاحبه دعوت شده و سپس از آن‌ها ارزیابی نوار صورت گرفت.

وی با بیان اینکه تبدیل روحانیون عتبات به روحانیون عمره در دستور کار است، افزود: با تأکید نماینده محترم ولی فقیه در امور حج و زیارت در نظر داریم از روحانیونی که شرایط لازم و آمادگی داشته باشند، آزمون گرفته و قبول‌شدگان را به روحانی عمره تبدیل کنیم؛ در این رابطه آیین‌نامه‌های انجام این طرح نیز در دست بررسی است.

بیش از ۱۰۰۰ معینه با بعثه مقام معظم رهبری همکاری می‌کنند


حجت الاسلام پروانه، بازآموزی معینه‌ها را از دیگر طرح‌ها خواند و افزود: بیش از ۱۰۰۰ معینه با بعثه همکاری می‌کنند و بر اساس شرایط و ضوابط جدید معینه‌ها ساماندهی می‌شوند و افرادی که شرایط لازم را نداشته باشند، از چرخه اعزام حذف خواهند شد.

وی با اشاره به مسئله گزینش بهترین مداحان و روحانیون کاروان‌ها، گفت: در مقطعی افراد زیادی از مداحان و روحانیون وارد چرخه اعزام شدند؛ البته روحانیون فاضل و مداحان تحصیل کرده فراوانی وجود دارد، اما مسئله گزینش بهترینها از سیاست‌های اصلی بعثه مقام معظم رهبری است و از سوی دیگر گزارش رابطین و نیز شکایات و انتقادات زایران نیز در مسئله گزینش مورد توجه قرار می‌گیرد.

مدیر جذب و سازماندهی معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری با بیان اینکه در رتبه بندی روحانیون عمره و حج گزینش سختی وجود دارد، اظهار داشت: آزمون، مصاحبه، ارزیابی و آموزش مراحل گزینش است، وقتی یک روحانی ۱۳ سفر به عنوان روحانی کاروان عمره در کارنامه خود داشته باشد، به معین کاروان ارتقاء می‌یابد.

وی با اشاره به لزوم شناخت کافی روحانیون و مداحان از کاروان‌های خود گفت: کاروان‌های ما از نظر سطح تحصیلات یک دست نیستند و در یک کاروان از فرد بی سواد تا فرد دارای تحصیلات عالی وجود دارد، لذا مداحان و روحانیون باید به نحوی با زائران تعامل داشته باشند که همه افراد یک کاروان اقناع شوند.

مدیر جذب و سازماندهی معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری با اشاره به اعزامهای مکرر برخی مداحان و روحانیون گفت: این مسئله متاسفانه گاهی موجب میشود که برخی از روحانیون و مداحان انگیزه لازم را از دست بدهند؛ بسیاری از زائران ممکن است اولین سفر آخرین سفر آنها باشد و دیگر نتوانند به عتبات عالیات مشرف شوند و انتظار دارند روحانی و مداح در این سفر معنوی پرتلاش باشند.