ورزش فضایی در سانتریفیوژ

به گزارشافکارنیوز،در ماموریت های فضایی یکی از مهم ترین مسائلی که کارشناسان فضایی را نگران می کند، حفظ سلامتی فضانوردان است تا پروژه فضایی با حفظ سلامتی سرنشینانش بتواند ادامه پیدا کرده و به نتیجه برسد. به همین دلیل فضانوردانی که در ایستگاه فضایی بین المللی(ISS) به سر می برند برای جلوگیری از ضعف عضلانی یا تقویت جسمشان بایستی رژیم های غذایی بخصوصی داشته و ورزش های متفاوتی را دنبال کنند.

اما ورزش کردن در شرایط خلاء و بی وزنی کار ساده ای نیست. فضانوردان به ازای هر ماه دوری از زمین و بخاطر زندگی در شرایط سخت مقادیر قابل توجهی از وزن استخوان و ماهیچه هایشان را از دست می دهند. اکنون محققان دانشگاه ماساچوست موفق به ساخت سانتریفیوژی شده اند که همانند یک قفس فلزی بوده و فضانوردان در داخل این دستگاه می توانند پاهایشان را همانند رکاب زدن در دوچرخه سواری حرکت دهند.

این دستگاه در اثر نیروی گریز از مرکز، جاذبه حیات بخش زمین را برای فضانوردان در حالت بی وزنی شبیه سازی می کند. رکاب زدن فضانوردان همواره با کمک حسگرهایی که میزان ضربان قلب، فشار خون و تنفس را اندازه گیری می کند، بررسی می شود. اما اندازه این دستگاه در اندازه ای خواهد بود که بتواند در ایستگاه فضایی بین المللی قرار بگیرد یا در فضاپیمایی که در آینده به مریخ می رود، نصب شود.

این سانتریفیوژ فشرده بر ۱۲ داوطلب انسانی و در سطح های مختلف جاذبه که به ترتیب صفر، ۱G و ۴G بود، آزمایش شد و در نهایت با موفقیت به پایان رسید. اما شرکت کنندگان تنها در زمان شتاب گیری و همینطور کاهش سرعت سانتریفیوژ احساس ناراحتی می کردند. نتایج این تحقیق نشان داد، شبیه سازی جاذبه زمین در حین ورزش، نیروی بیشتری را برای به حرکت درآوردن رکاب ها نیاز دارد و این موضوع ارتباط مستقیمی با افزایش عملکرد قلبی- عروقی شرکت کنندگان دارد.