شهرداری نتوانسته معضل دستفروشان مترو را ساماندهی کند
گروه اجتماعی

–فرج الله عارفی با بیان این مطلب اظهار داشت: شهرداری متولی اصلی ساماندهی فروشندگان درمتروست اما با وجود گذشت چند سال نتوانسته این معضل را ساماندهی و یا رفع کند.

به گزارشافکارنیوز، وی افزود: بسیاری از شهروندان از حضور گسترده فروشندگان در ساعات شلوغی مترو گلایه دارند و بعضی از آنها نیز خواستار ممانعت از تردد فروشندگان در واگن های مترو هستند بنابراین شهرداری باید برای رفع معضل حضور گسترده فروشندگان مترو برنامه ‌ریزی کند.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس بیان کرد: فروشندگان مترو به دلیل بیکار بودن و اجبار برای تامین معیشت خانواده به این کار روی آورده اند و تجربه سالیان گذشته نشان داده که برخوردهایی نظیر ضبط اجناس و … چاره ساز نبوده و آنها پس از چند روز با اجناس دیگری کار خود را در مترو از سر می گیرند.

وی عنوان کرد: بارها گفته ام اگر به دنبال حل ریشه ای این معضل هستیم، شهرداری باید با درنظر گرفتن مکان‌ها و غرفه هایی، آنها را افراد دستفروش اختصاص دهد و به این صورت این معضل را ساماندهی کند.

عضو هیات رییسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر این کار صورت گیرد حتم بدانید فروشندگان نیز خود را موظف به پرداخت اجاره به شهرداری و رعایت قانون می دانند.

عارفی تصریح کرد: متاسفانه شهرداری تهران نتوانسته این معضل را به خوبی مدیریت کند و تنها با برخوردهای قهری، جریمه و ضبط اجناس سعی کرده تا حاشیه امن حضور دستفروشان در مترو را کاهش دهد.

وی توضیح داد: بررسی ها نشان می دهد که بسیاری از افراد دستفروش به خاطر نداشتن شغل به این کار روی آورده و اجناس را با حداقل سود عرضه می کنند و در مقابل بعضی مسافران نیز به سبب مناسب بودن قیمت ها ترجیح می دهند اجناس مورد نیاز خود را از در مترو تهیه کنند این مساله در نهایت نشان دهنده وضعیت نامناسب اقتصادی مردم است که دولت باید راهکاری برای تقویت آن بیاندیشد.

این نماینده مجلس اظهار داشت: شهرداری با اختصاص غرفه و مکان های مناسب به دستفروشان و دولت نیز با ارائه وام هایی با حداقل سود و شرایط آسان می توانند شرایط اشتغال برای عده زیادی از دستفروشان را فراهم کنند اما اگر چنین حمایت هایی صورت نگیرد هر روز بیش از پیش شاهد افزایش حضور فروشندگان در مترو و سایر مکان های عمومی خواهیم بود.

عارفی گفت: نهادهای مسوول باید دستفروشانی که واقعا از سر نیاز به این کار روی آورده اند را از افراد سودجود شناسایی کرده و این افراد را زیر پوشش نهادهای حمایتی قرار دهد و زمینه های اشتغال آنها را فراهم سازد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: با ساماندهی مناسب و برنامه ریزی های دقیق می توان پدیده دستفروشی را در مترو سطح شهر حذف کرد.