بازداشت جراح کشیک در ممسنی ناصحیح بود

به گزارشافکارنیوز،سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی در حاشیه صبحانه کاری با سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در مورد موضوعات مطرح شده در این صبحانه، گفت: این جلسه در حقیقت ادامه مباحثی بود که در پایان ماه مبارک رمضان و در همایش نخبگان مطرح شده بود.

وی افزود: امروز تصمیماتی گرفته شد که بخشی از آن مانند موضوعات سربازی و مسافرت‌های علمی به خارج و همین‌طور بهره‌مندی از مزایا برای رشد علمی و پژوهشی خاصه نخبگان پزشکی کشور محسوب می‌شد.

وزیر بهداشت با اشاره به موضوع گذراندن سربازی نخبگان در مراکز تحقیقاتی و معافیت آنها گفت: در حوزه علوم پزشکی پروژه‌های مهمی نیز به صورت مشترک میان ما و معاونت علمی و فناوری در حال اجرا است که از جمله آن‌ها می‌توان به سلول‌درمانی اشاره کرد.

وی ادامه داد: در پزشکی اگر چه نخبگان ما در ۵۵۰ مرکز تحقیقاتی به صورت گمنام فعالیت می‌کنند، اما دستاوردهای بزرگی داشته‌اند و با توجه به استقبالی که از شرکت‌های دانش‌بنیان می‌شود امیدواریم در حوزه تجهیزات پزشکی و دارو و واکسن شاهد پیشرفت کشور باشیم.

هاشمی با اشاره به تولید مقالات علمی با ارجاعات زیاد از سوی پزشکان گفت: در حوزه انتشارات، تجربیات علم، نخبگان پزشکی کمترین سهم را از بودجه‌های پژوهشی می‌برند.

وی در ادامه در مورد حادثه روز گذشته در ممسنی و بازداشت یک پزشک جراح گفت: بالاخره در دستگاه قضایی هم مانند دستگاه اجرایی توسط برخی افراد سلیقه‌پردازی می‌شود.

وزیر بهداشت افزود: در یکی از شهرستان‌ها برای یک جراح کشیک که وظیفه‌اش را درست انجام داده بود، اقدامی انجام شد که از نظر ما دخالت در امور پزشکی محسوب می‌شود و من این موضوع را به رئیس قوه قضائیه اطلاع دادم و ایشان هم دستور رسیدگی سریع به موضوع را صادر کردند.

وی با بیان اینکه آملی لاریجانی از این موضوع متأثر شده بود، گفت: ‌ الحمدلله مشکل حل شد، البته استیفای حقوق آن جراح وظیفه‌شناس به قوت خود باقی است و خواسته ما از آیت‌الله آملی این است که این استیفا عملی و اجرایی شود که من مطمئن هستم این موضوع محقق می‌شود.

هاشمی با تأکید بر اینکه جامعه پزشکی نیاز به حمایت دارد، گفت: رسیدگی به این پرونده موجب پیشگیری از این نوع اتفاقات می‌شود و از آنجا که کار پزشکی در ارتباط با جان مردم است، طبیعی است که تعرض به حقوق آنها تعرض به سلامتی مردم محسوب می‌شود و مطمئن هستم که ایشان با اشراف کامل و در حالی که از موضوع متأثر هستند، به موضوع رسیدگی می‌کنند.

وی تأکید کرد: از نظر ما این اتفاق یک بازداشت بیجا بوده و البته دستور رسیدگی و برخورد با آن صادر شده است.