مهاجرت افغانستانی‌ها به اروپا؛ سفری به قیمت جان

به گزارشافکارخبر،مهاجرت در افغانستان تاریخچه‌ای طولانی دارد و تنها در زمان کنونی شاهد حضور پررنگ مهاجرین افغانستانی در کشورهای خارجی نیستیم.

با اینکه تاریخ نخستین پناه بردن افغانستانی‌‌ها به کشورهای خارجی به طور دقیق به ثبت نرسیده اما با توجه به مولفه‌ها و دلائل مهاجرت‌ می‌توان اوج‌گیری مهاجرت افغانستانی‌ها را پس از پایان زمامداری «تیمورشاه ابدالی» پسر «احمدشاه ابدالی» مؤسس افغانستان دانست.

دلایل مهاجرت مردم افغانستان


ناامنی‎، وضع سیاسی نامطلوب، تبعیضات قومی، زبانی و مذهبی، فقر اقتصادی و بیکاری همه‎گیر منجر به این شده که مردم افغانستان از سال‎ها پیش به این طرف رخت مهاجرت بسته و در کشور دیگری پناه جسته‎اند، اما پرسش اینجاست که این گریز از نابسامانی‎ها تا چه‎ میزان به تغییر در کیفیت زندگی آنها منجر شده است.

این مهاجرت‎ها اکثراً برای خروج از وضع نابسامان موجود و برای رسیدن به زندگی مطلوب، آرامش خاطر، یافتن مکانی با ثبات، یافتن زمینه‎های اشتغال، آموزش و همچنین دور زدن تبعیضات و تعصبات صورت گرفته است.

مشکلات پیش روی مهاجرین


مهاجرانی که از افغانستان راه مهاجرت به اروپا را در پیش می گیرند، در مسیر راه با مشکلات زیادی روبرو می‌شوند. این افراد که کشور خود را به مقصد آلمان و سایر کشورهای اروپایی ترک گفته‌اند، در اردوگاه به سر می‌برند و با مشکلاتی از قبیل کمبود غذا و مکان مواجه هستند. بعضی از آن‌ها به همراه کودکان خود در پارک‌ها شب را صبح می‌کنند.

شمار زیادی از پناه‌جویان افغانستانی که با آروزهای دور و دراز در این راه قدم بر می‌دارند، ناگزیرطعمه باندهای قاچاق انسان می شوند. مهاجرین افغانستانی باید بدانند که قدم گذاشتن در این مسیر دشوار و دیگر راه برگشتی ندارد چرا که قاچاقچیان پولشان را می‌برند و آنها را به باندهای قاچاق انسان می فروشند.


پاکستان نیز سالهاست که میزبان مهاجران افغانستانی است. آمار مهاجرین افغانستان در پاکستان با توجه به اوضاع داخلی افغانستان فراز و فرودهایی را پیموده و حداکثر آن نزدیک به ۴ میلیون و حداقل آن یک میلیون نفر گزارش شده است.

مهاجرین افغانستانی در پاکستان وضعیت یکسان و مشابهی نداشته و با گذشت سالها ‎برخورد پاکستانی‌ها به ویژه پلیس این کشور با آنان فرق کرده و این مهاجرین مشکلات و مشقت‌های زیادی را از این ناحیه متحمل شده‌اند.

ترکیه؛ برزخی برای مهاجران افغانستانی


کشور ترکیه از نظر طبیعی، مناظر زیبا و از حیثگردشگری جاذبه‌های فراوانی دارد. همین زیبایی‌ها به دل انسان مهاجر چنگ می‏‌زند و وی را وادار به مهاجرت می‌کند.

اکثر مهاجران افغانستانی برای ورود به کشورهای اروپایی خود را به ترکیه می‌رسانند. این کشور مهاجرپذیر نیست و مهاجران باید خودشان را برای منتقل شدن به عنوان پناهنده به کشور سومی در نمایندگی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان ثبت نام کنند. وضعیت مهاجران در ترکیه نیز روز به روز بدتر می‌شود و حساسیت‌هایی را در جامعه به وجود می‌آورد

شمار زیادی از شهروندان افغانستان که آمار دقیقی از تعداد آن‏ها وجود ندارد، به قصد رسیدن به اروپا وارد کشور ترکیه شده و به دلایل مختلف در این کشور می‌‏مانند. این ماندن‏ برای تعدادی از مهاجران بی‏‌سرنوشت بودن زندگی و زیستن در عالم برزخ است و برای برخی دیگر اما سرآغاز یک بدبختی تمام عیار.

مهاجران می‌‏گویند که قاچاقچیان انسان، در اوایل به آن‏ها وعده‏‌های نوید بخش و خوب داده بودند اما زمانی‏ که آن‏ها را به ترکیه آورده‏‌اند، امیدها به یاس تبدیل شده است.

در حال حاضر، در ترکیه نه شرایط کار وجود دارد و نه هم زمینه تحصیل برای مهاجران غیر قانونی، فراهم است.

مهاجرت به یونان و فشار افراطی‌ها


یونان برای کسانی که در این کشور مهاجر بوده و یا هستند بدترین مکان است. راستگرایان افراطی که مهاجران را عامل خرابی ساختار اجتماعی و فقر اقتصادی کشورشان می‌خوانند، همواره مهاجران را مورد حمله قرار می دهند.

وضعیت در یونان آنقدر به پناه‌جویان فشار وارد می‌کند که برخی از آنان دست به خودکشی می‌زنند و برخی نیز هرگونه خطری را می‌پذیرند تا به اروپا برسند.

برخی از پناهجویان در آب‌های خروشان دریا غرق می‌شوند و برخی در مسیر راه طولانی زمینی و میان جنگل‌ها جان می‌دهند و برخی نیز بارها مسیر طولانی و پرخطر را تا نیمه رفته و توسط پلیس دوباره به یونان بازگشته‌اند.

بسیاری از خانواده‌های پناهجو که در یونان زندگی می‌کنند، به خاطر از دست دادن پولشان مجبورند در جزیره‌ها و زیر خیمه‌ها زندگی کنند.

اخیراً دولت یونان تصمیم گرفته است که تمامی پناهجویان را از جزیره‌ها جمع کند و به اردوگاه‌های مرکزی بفرستد؛ جاهایی که شباهت زیادی به زندان دارند تا کمپ مهاجران.

رویای استرالیا


بسیاری با رویای رسیدن به استرالیا دل به دریا زده و بالاخره سر از جزیره‌ها درآورده‌اند. پناهجویانی که موفق شوند خود را به استرالیا برسانند، تازه وارد معرکه‌ای دیگر می‌شوند.

آنها باید ماه‌های طولانی را به منظور رسیدگی به درخواست پناهندگی‌شان در اردوگاه‌های پناهندگان بگذارنند که وضعیت چندان مناسبی ندارند.

پرس و جوهای موشکافانه بازجویان اداره پناهندگی دشواری دیگری است که مهاجرین با آن دست به گریبان هستند چرا که اگر سند تثبیت هویت کشور خود را نداشته باشند، باید سالها در اردوگاه‌های مهاجران بمانند.

دولت استرالیا از چندی قبل تصمیم گرفت که مهاجرانی که به تازگی وارد این کشور شده یا کشتی‌های آن‌ها در آب‌ها پیدا می‌شود به جزیره «پاپوا گینه نو» بفرستد. پناهجویانی که به این جزیره فرستاده شده‌اند چندین بار تظاهرات کرده و برخی از آنان به خاطر شرایط محیطی و معلوم نبودن سرنوشتشان دست به خودکشی زده‌اند

مشکلات مهاجرت به تاجیکستان


مهاجرین افغانستانی بنا به دلایل مختلفی که به این کشور مهاجر شدند در شرایط بد اقتصادی، امنیتی و بی‌سرنوشتی از سوی دولت تاجیکستان و سازمان ملل متحد مواجه هستند.

در ابتدا با مشکلات گرفتن کارت مهاجرت روبه‌رو هستند و اگر بتوانند آن را دریافت کنند، بدون دادن رشوه به کارمندان این اداره امکان ندارد. کسانی که موفق شوند کارت مهاجرت بگیرند، داخل پایتخت(شهر دوشنبه) و شهرهای بزرگ اجازه زندگی کردن را ندارند و مجبور هستند در اطراف این شهرها زندگی کنند.

بسیاری از مکانهایی که مهاجرین در آنها ماوا میگزینند، آب، برق و هیچگونه امکانات رفاهی ندارد. بیکاری در بالاترین حد خود قرار دارد و فشار دیگری که بر مهاجرین وارد میشود، آزار و اذیت پلیس و امنیت این کشور برای افرادی است که مشغول کار هستند.