درخواست ابتکار از خودروسازان ژاپنی

به گزارشافکارخبر،معصومه ابتکار در مصاحبه با خبرگزاری کیودو در تهران اعلام کرد: ایران قصد دارد برای تولید خودروهای دوگانه‌سوز و خودروهای برقی، یارانه‌های ویژه اختصاص دهد تا این گونه خودروها که محیط‌ زیست را آلوده نمی‌کنند، به طور گسترده در دسترس عموم قرار داشته باشند.

وی تاکید کرد: خودروهای غیر آلاینده و دوستدار محیط‌ زیست آینده بزرگی در ایران دارند.

ابتکار ابراز امیدواری کرد، تا شرکت‌های خودروساز ژاپنی با احداثکارخانه در ایران، خودروهایی تولید کنند که قابلیت صادرات هم داشته باشد.

معاون رئیس جمهوری ایران تصریح کرد: ‌ ایران با توجه به دسترسی به سرزمین‌ها و دریاهای آزاد و قابلیت صادرات انواع کالا به کشورهای منطقه مانند ترکیه یا حتی اروپا و آفریقا می‌تواند به یک پایانه صادراتی برای کل منطقه تبدیل شود.

وی یادآور شد: پس از دستیابی به توافق با شش قدرت بزرگ جهان در خصوص برچیدن تحریم‌ها به ازای محدودیت برنامه هسته‌ای ایران، مقامات این کشور دورنمای روشن‌تری برای اقتصاد ایران پیش‌بینی می‌کنند.

ابتکار اضافه کرد: تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا، ژاپن و اروپا پیامدهای بسیار تعیین کننده‌ای بر جنبه‌های گوناگون حیات در ایران بر جا گذارده است و موجب محدودیت دسترسی این کشور به فناوری‌های نوین زیست‌محیطی شده است.

وی با بیان اینکه پس از برچیده شدن تحریم‌ها ما باید برای مدیریت آلودگی هوا، ‌آلودگی آب‌ها، ‌ مدیریت فاضلاب و زباله و دیگر آلاینده‌های زیست‌محیطی در کشور به دنبال فناوری‌های سبز باشیم، گفت: ما به دنبال سرمایه‌گذاری‌های عظیم در بخش فناوری‌های سبز در کشور هستیم.

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: ایران به منظور ترغیب فروش خودروهای غیر آلاینده و دوستدار محیط زیست در کشور، ممکن است برای خریداری خودروهای دوگانه سوز یارانههای ویژه اختصاص دهد و برخی نواحی ویژه در مراکز شهرهای بزرگ را تعیین کند که منحصرا خودروهای غیر آلاینده و پاک در آنجا اجازه تردد داشته باشند.