" مرس " در عربستان قربانی گرفت

به گزارشافکارخبر،طاهر درودی مشاور رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر با اشاره به شایع ترین موارد بیماری میان زائران اظهار کرد: شایع ترین موارد بیماری میان زائران قبل از سفر بیمار‌ی‌های قلبی و عروقی و فشار خون بالا است، همچنین بعد از سفر حج بیشترین بیماری که به زائران سرایت می‌کند، بیماری‌های تنفسی است.

وی در خصوص شیوع بیماری " مرس " در کشور عربستان گفت: وزارت بهداشت عربستان شیوع بیماری " مرس " در این کشور را تایید کرده است، تاکنون چند نفر در ریاض قربانی این بیماری شده اند. با این اوصاف گزارش رسمی از وجود این ویروس در مکه و مدینه داده نشده، این در حالی است که زائران پس از گذشت ۷ روز در مدینه به زیارت بیت الله الحرام می‌روند.

وی با اشاره به اینکه به ازای هر ۷۰۰ نفر زائر، ۳ پزشک برای ارائه خدمات درمانی در هتل ها حضور دارند یادآور شد: زائران به محض تغییر در حال عمومی و ضعف بدنی به پزشکان مستقر در هتل‌های اسکان مراجعه کنند.

وی تاکید کرد: استفاده از ماسک تنفسی، خودداری از روبوسی و دست دادن بی مورد، حضور نداشتن در مکان‌های شلوغ، شستن دست‌ها و صورت قبل غذا، شستن دست با آب و صابون و مصرف مکرر مایعات توصیه‌های پزشکی مهم برای پیشگیری از این بیماری است.

مشاور رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت درباره به همراه داشتن دارو در بین زائران ادامه داد: با وجود اینکه در سالهای گذشته ممانعتی در حمل دارو از سوی زائران وجود نداشت اما در سال جاری اداره غذا و داروی عربستان تنها با ارائه نسخه زائر به زبان انگلیسی مجوز ورود دارو را صادر میکند.