دلایل خُروپُف + راهکارها

به گزارشافکارخبر،سید بهزاد پوستی دبیر علمی پنجمین کنگره بین المللی انجمن راینولوژی ایران اظهار کرد: تصمیم گیری‌ها و اقدامات لازم برای برگزاری این کنگره به اتفاق همکاران این حوزه از دو سال پیش برنامه ریزی و جمع بندی شده است.

وی افزود: اقدامات درمانی در رابطه با بیماری‌های ناحیه بینی و سینوس نزد بزرگسالان و اطفال, زیبایی سروگردن، اختلالات خواب، نانومدیسین، نقش سیستم ایمنی در این بیماری‌ها از جمله محورهای مطرح این کنگره است که در مورد آنها بحثو تبادل نظر می شود.

پوستی به برگزاری ۱۶ پنل در جریان برگزاری این کنگره اشاره کرد و گفت: این پنل‌ها در طول سه روز برگزاری کنگره در موضوعاتی همچون بیماری‌های بینی و سینوس، راینوپلاستی، اقدامات زیبایی سروگردن، اختلالات سیستم ایمنی، اختلالات خواب و نانوتکنولوژی ارایه می شود.

وی در خصوص مهمانان خارجی این کنگره اظهار کرد: ۱۱ مهمان خارجی از کشورهای آمریکا، آلمان، انگلیس، هلند، مصر، اتریش، تایوان و ایتالیا در این کنگره حضور خواهند داشت و در مورد موضوعات مختلف سخنرانی خواهند کرد.

دبیر علمی پنجمین کنگره بین المللی انجمن راینولوژی ایران با بیان اینکه زبان اصلی کنگره انگلیسی است، افزود: برای اینکه مدعوین مشکلی از نظر درک مطالب نداشته باشند، در برخی موارد خاص مطالب به زبان فارسی نیز ارایه می شود.

پوستی در مورد نانومدیسین اظهار کرد: نانومدیسین به عنوان مثال در تولید و ساخت انواع پانسمان‌ها از جمله بینی و وسایل جراحی مانند ساکشن در کشور تولید شده است، که در این صنعت استفاده از ذرات مختلف نانو باعثکارآیی بهتر این گونه وسایل شده است.

وی با ذکر این مطلب که به رغم پیشرفت‌های گسترده ای که در این زمینه در سطح دنیا و کشور ما صورت گرفته است، افزود: نیاز جامعه پزشکی با آشنایی به این تکنولوژی باعثشده است در این کنگره تلاش شود تا با ارائه سخنرانی و برگزاری پنل آگاهی پزشکان در این زمینه افزایش یابد.

دبیر علمی پنجمین کنگره بین المللی انجمن راینولوژی ایران در مورد بیماری‌های بینی و سینوس اطفال نیز توضیح داد: از آنجایی که اقدامات پیشگیری، درمانی و پیگیری بیماری‌ها نزد اطفال در افزایش سلامت کلی جامعه موثر است، چنانچه بتوان این بیماری‌ها را در همان مراحل کودکی کنترل کرد، نتیجه اقدامات بهداشتی و درمانی موثرتر خواهد بود. از این رو برخی بیماری‌های شایع نزد اطفال در زمینه رینوسینوزیتها، رینیت‌های آلرژیک، اختلالات ساختاری بینی، مشکلات تنفسی در دوران کودکی و نوجوانی مطرح می‌شود و در ضمن موارد پیشرفته سرطان‌های ناحیه بینی و سینوس و اقدامات درمانی توام آنها مورد بحثو تبادل نظر قرار می‌گیرد.

پوستی در مورد اختلالات خواب نیز با بیان اینکه این اختلالات علل مختلفی دارند، گفت: این اختلالات می‌تواند ناشی از یک مشکل در سیستم اعصاب مرکزی یا ناشی از مشکلات محیطی باشد. بنابراین در درمان این اختلالات ابتدا باید منشا آنها را شناسایی کرد. در صورتیکه علل آن مرکزی باشد اقدامات لازم سیستم عصبی مرکزی می‌باید صورت پذیرد اما اگر محیطی باشد باید ابتدا علل آنها را شناسایی کرد و سپس درمان‌های جراحی یا اقدامات غیرجراحی مورد نیاز به بیماران توصیه شود.

وی افزود: مثلاً در تنفس از طریق بینی هر اختلالی که از بینی تا ناحیه نای بر سر راه عبور هوا ایجاد اشکال کند، می‌تواند به صورت اختلال خواب تظاهر کند که در این زمینه اختلالات محیطی مانند انحراف تیغه بینی، آلرژی بینی، رینوسینوزیت، بزرگی زبان، بزرگی قاعده زبان، عقب افتادگی کام و بزرگی زبان کوچک می‌تواند مشکل ساز باشد.

پوستی در مورد اختلالات سیستم اعصاب مرکزی نیز گفت: در اختلالاتی که ناشی از بروز یک مشکل در سیستم اعصاب مرکزی است، این سیستم به دلیل برخی مشکلات به درستی دستور تنفس به اندام‌های تنفسی صادر نمی‌کند یا دستور تنفس در هنگام خواب با تاخیر صورت می‌پذیرد.

پنجمین کنگره بین المللی انجمن راینولوژی ایران از ۲۲ تا ۲۴ مهرماه در مرکز همایشهای بین المللی رازی برگزار می شود. علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانند با شماره ۸۸۹۵۰۳۹۵ تماس حاصل کنند.