دو سوم عطاری‌های کشور غیرمجاز هستند

به گزارشافکارخبر،محمود خدادوست در نشست خبری به مناسبت هفته دولت در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره وضعیت عطاری‌ها در کشور و چگونگی نظارت بر آن اظهار کرد: عطاری‌ها زیرمجموعه وزارت صنعت هستند اما مجوزهای آنها توسط این وزارتخانه ارائه می‌شود و آنها می‌توانند گیاهان دارویی مفرده عرضه کنند و مجاز به ویزیت بیمار و تجویز نیستند.

وی ادامه داد: بنابر این داروهای ضد سرطان، ضد چاقی و ترک اعتیاد در عطاری‌ها غیرمجاز است. بنابر این صنف مربوطه باید نظارت بیشتری کند.

خدادوست با بیان اینکه هم اکنون بیش از دو سوم عطاری‌ها مجوز ندارند، نسبت به دخالت در حوزه سلامت توسط آنان انتقاد کرد و افزود: وزارت بهداشت نیز بر حسب وظایف خود بر عطاری‌ها نظارت می‌کند مثلا اگر داروی ترکیبی می‌فروشند سازمان غذا داور ورود می‌کند یا اگر تجویز و معاینه در عطاری‌ها صورت پذیرد معاون نظارت بر درمان ورود می‌کند و در نهایت برای نظارت بهداشتی نیز معاون بهداشتی وزارت بهداشت اقدام می‌کند.

معاون طب سنتی وزارت بهداشت درباره وظایف معاونت و توانایی آن افزود: این معاونت از زمان تشکیل در حد یک ستاد تعریف شده است و فعلاً فقط وظیفه سیاستگذاری را دارد.

خدادوست ادامه داد: ورود و اقدام افراد غیرپزشک به حوزه پزشکی خلاف شرع، قانون و اخلاق است. حتی پزشک نیز باید پروانه اقدامات درمانی را کسب کنند.

وی با اشاره به برنامه‌های معاونت طب سنتی برای برخورد ایجابی برای جلوگیری از تخلفات در این حوزه افزود: از مهم‌ترین اقدامات ما گسترش مراکز آموزشی طب سنتی و همچنین گسترش مراکز ارائه فرآورده‌های طبیعی و سنتی است زیرا هم اکنون نمی‌دانیم در عطاری‌ها فرآورده‌های آنها چگونه نگهداری می‌شوند و حتی عطاری‌های نوظهور نیز مجوز ندارند. بنابراین ممکن است حتی برخی از فرآورده‌های آنان ماده مؤثره نداشته باشد.

معاون طب سنتی وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به اینکه هم اکنون ۶ تا ۷ هزار پزشک در محیط طب سنتی فعالیت می‌کنند که مجوز طب سنتی ندارند، بیان داشت: امیدواریم امسال آزمون صلاحیت برای این پزشکان در حوزه طب سنتی را برگزار کنیم.

* طب سنتی خلاصه در حجامت نمی‌شود


معاون وزیر بهداشت با انتقاد از برخی فعالان طب سنتی که همه افراد را به حجامت توصیه می‌کنند، افزود: این در حالی است که بسیاری از این پزشکان فعال در حوزه طب سنتی نمی‌توانند فسد یا زالودرمانی کنند و فقط باید بادکش و حجامت را انجام دهند ولی متأسفانه برخی‌ همه افراد را به حجامت توصیه می‌کنند که این مسئله صحیح نیست. بنابراین بسته آموزشی برای آنها تهیه و ارائه خواهد شد.

خدادوست با بیان اینکه سلامت مردم متولی دارد و متولی آن وزارت بهداشت است، افزود: دانشگاه‌های غیرپزشکی نمی‌توانند در عرصه طب سنتی ورود کنند. بنابراین هر کسی دانش پزشکی نداشته باشد ولی اقدام درمانی کند خلاف کرده است.

وی با انتقاد از افراطی‌گری توسط برخی پزشکان در حوزه طب سنتی که با قوانین مکتوب طب سنتی از جمله ابن‌سینا، جورجانی و رازی منطبق نیست بیان داشت: این افراد اگر عدول کنند تخلف کرده‌اند و متأسفانه شاهد آن هستیم هر بیماری نزد آنان می‌رود به بیمار توصیه حجامت می‌کنند که این توصیه غلط و تخلف است.

معاون طب سنتی وزارت بهداشت ادامه داد: یک عده غیرپزشک هم که در این حوزه ورود کردند کاملاً اقداماتشان خلاف است و هر اندازه که حاذق باشند چون پزشک نیستند نمیتوانند در حوزه طب سنتی اقدام کنند.