برای فروش ساختمان کمیته امداد تخفیف نمی‌دهیم

به گزارشافکارخبر،پرویز فتاح در نشست خبری امروز خود اظهار داشت: تصمیم ما برای فروش ساختمان سوهانک و نقل مکان قطعی است و ما در این زمینه شاهد حمایت مردمی بودیم.

وی افزود: البته این اقدام منتقدانی نیز دارد که باید نظرشان درست باشد آنها می‌گویند خرید و فروش این ساختمان حرف و حدیثدارد و نقل مکان هزینه‌بر است اما ما به احترام افکار عمومی این کار را انجام می‌دهیم. اینجا محل امداد به محرومان است و باید سطح کار مدیران را به محرومان نزدیک کنیم.

فتاح تصریح کرد: ما می‌خواهیم ساختمان کمیته امداد به قیمت فروخته شود و کاری کنیم که حرف و حدیثدر آن نباشد. ما به مشتریان نیز گفتیم که شرایط ما را بپذیرند چرا که پول فروش ساختمان متعلق به محرومان است و ذره‌ای در آن تخفیف نمی‌دهیم. این پول بعد از فروش ساختمان بلوکه و در حمایت از محرومان صرف می‌شود.

رئیس کمیته امداد همچنین در خصوص طرح یک فوریتی تفکیک وظایف سازمان بهزیستی و کمیته امداد نیز گفت: در گذشته موازی‌کاری‌هایی در میان وظایف این دو دستگاه انجام می‌شده که سعی می‌کنیم برطرف شود اما کار اصلی آن با ورود مجلس و قوانین است در این رابطه جلساتی هم داشتیم که موارد مشترک تحت پوشش بررسی و خارج شوند و کمیته مشترکی که در این زمینه در حال کار است عددی اعلام می‌کند که این عدد بسیار مهم است.

فتاح ادامه داد: در این زمینه گام اصلی قانون است و هر چه که خروجی مجلس باشد ما آن را قبول می‌کنیم و معتقدیم تصمیم با نمایندگان ملت است.

رئیس کمیته امداد افزود: ما باید برای مدیریت فقر و فقرا برنامه داشته باشیم سال گذشته صد هزار نفر از مددجویان کمیته امداد خودکفا شده و از پوشش خارج شدند امسال نیز سعی ما این است که در جلسات با بانک‌های مختلف و با استفاده از ظرفیت کمیته امداد برای خودکفایی هر چه بیش‌تر مددجویان تلاش کنیم.

وی در خصوص فعالیت‌های اقتصادی کمیته امداد نیز گفت: این فعالیت‌ها براساس اساسنامه این نهاد است و سود آن به سمت جامعه تحت پوشش منتقل می‌شود. این اقدام در سال‌های گذشته به طرق مختلف انجام شده است اما کمیته امداد در سه بخش املاک، کشاورزی، معدن و امور ساختمانی فعالیت اقتصادی دارد امادر امور بانکی، بازرگانی، سرمایه و بورس وارد نشده و مجاز نیز نبوده است.

فتاح خاطرنشان کرد: براساس اساسنامه جدید تغییراتی در فعالیت‌های اقتصادی کمیته امداد داشته باشیم که به عرض مردم می‌رسانیم. سال گذشته از محل اقدامات اقتصادی ۸۵ میلیارد تومان به محرومان و مددجویان ما کمک شد امسال نیز بنای آن را بر ۱۸۵ میلیارد تومان گذاشتیم که البته برخی معتقدند این امر محقق نمی‌شود.

رئیس کمیته امداد در خصوص میزان مستمری مددجویان کمیته امداد و اینکه این میزان کفاف زندگی آنها را نمی‌دهد گفت: قبول دارم که مستمری به میزان صد هزار تومان برای یک خانواده کم است در ضمن پرداخت مستمری کمک‌های مختلفی به خانواده می‌شود از جمله اینکه ایتام این خانواده‌ها تحت پوشش طرح ایتام هستند، خدمات درمانی، برای آنها به صورت صددرصد رایگان است، دانشجویان و دانش‌آموزان به صورت جداگانه کمک هزینه می‌گیرند و با دانشگاه‌های آزاد نیز برای تخفیف شهریه آنها تعامل داشتیم. ما می‌توانیم همه خدمات کمیته امداد را به مستمری تبدیل کنیم اما تجربه ثابت کرده که این خانواده‌ها باید از بیرون مدیریت اقتصادی شوند.

فتاح افزود: علاوه بر موارد مذکور دختران و پسرانی که از خانواده امداد ازدواج می‌کنند جهیزیه می‌گیرند و تاکنون ۱۰۰ هزار نفر نیز به مشهد مقدس اعزام شده‌اند. لذا کمک کمیته امداد تنها مبلغ مستمری نیست.

وی افزود: در برخی از سفرهایی که به بعضی استان‌های محروم کشور داشتم بعضی خانه‌ها را با یخچال خالی دیدم که البته نباید این موضوع را به تمام خانواده‌های کمیته امداد تسری داد. چرا که به طور قطع یک اتفاق جانبی در خانواده این شرایط را به وجود آورده که ممکن است مسئله اعتیاد یا بیماری یکی از اعضای خانواده باشد، ما معتقدیم که در گرفتن یارانه عدالت نیست و ما به دنبال این موضوع هستیم و درباره آن فکر کردیم که میزان یارانه دریافتی خانواده‌های مددجو با سایرین یکی نباشد.

رئیس کمیته امداد در خصوص سوالی درباره سرقت‌هایی که از صندوق صدقات کمیته امداد صورت می‌گیرد، گفت: اینکه برخی صندوق‌ها مورد دستبرد قرار گرفته‌اند واقعیتی تلخ است اما باید در الکترونیکی شدن و تغییر رویه صندوق‌ها اقدام کنیم که تاکنون ۱۵ درصد از این صندوق‌ها الکترونیکی شده و قرار است کمک‌های مردمی را از طریق تلفن همراه گسترش دهیم تا نیازی به صندوق‌های صدقات در معابر نباشد.

فتاح در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر عملکرد گذشته کمیته امداد گفت: من از آنها راضی هستم و امیدواریم ایرادات گذشته را برطرف کنیم نباید نگاه صفر یا صد داشته باشیم و مدیر بعدی نیز به طور قطع ضعف‌هایی را در کار من می‌بیند که باید برطرف کند. در گذشته امداد افرادی مانند مرحوم عسگراولادی حضور داشتند که آن را از وضعیت صفر به این نقطه رسانده‌اند.

وی در خصوص تغییر اساسنامه کمیته امداد گفت: این اتفاقات در کمیته امداد یک رویکرد جدید است و باید بپذیریم که زمانه و مددجویان ما در حال تغییر هستند بنده نیز در چارچوب اساسنامه و هماهنگ به هیئت امنا عمل می‌کنم.

رئیس کمیته امداد درباره طرح مجلس برای تحت پوشش قرار دادن ۶ میلیون فرد نیازمند در کشور تصریح کرد: البته این طرح را کمیته امداد نداده است اما وقتی مجلس طرحی را ارائه می‌کند باید به تامین منابع آن نیز فکر کند تا دولت با مشکل مواجه نشود. در اینجا نیز دولت و مجلس باید نزدیک به هم عمل کنند تا اعتبار این موضوع دیده شود. تصمیم بر این است که تا پایان عمر این مجلس این طرح به نتیجه برسد.

فتاح در خصوص مراکز نیکوکاری کمیته امداد در مساجد نیز گفت: بنا داریم که این مراکز تقویت شوند و عدد آنها افزایش یابد. قرار است که خدمات کمیته امداد از طریق این مراکز پله پله منتقل شود و در ابتدا پرونده‌های مددجویی و جمع‌آوری صدقات محلات به آنها واگذار می‌شودو هدف ما از این طرح مردمی شدن بیشتر کمیته امداد است.

وی همچنین درباره ۸۵ هزار کودک زیر ۶ سال که در کشور دچار سوءتغذیه هستند، گفت: تمام این افراد تحت پوشش ما نیستند اما ماهانه ۶۰ هزار تومان به خانواده این کودکان برای رفع مشکل سوءتغذیه پرداخت می‌شود. این عدد د رحال حاضر ۸۵ هزار کودک است که امیدواریم با اجرای طرح همسفره بتوانیم این عدد را به ۴۰۰ هزار کودک برسانیم.

رئیس کمیته امداد همچنین در خصوص تخصص مددکاران و نیروهای کمیته امداد و نحوه برخورد آنها با مددجویان به ویژه سالمندان گفت: این برای ما یک نقطه ضعف است که افراد سالخورده را به چشم افراد خارج از رده می‌بینیم. احترام و اکرام در مکتب و دین ما با این نوع رفتار با سالمندان سازگار نیست. ما برای تربیت نیروهای متخصص در این زمینه برنامه داریم که مهر اعلام می‌شود.

فتاح همچنین درباره فعالیت‌های فرهنگی که برای آموزش خانواده‌های تحت پوشش انجام می‌شود، گفت: این خانواده‌ها آسیب‌های زیادی دارند چرا که اکثرا در حاشیه شهرها و مناطق دورافتاده زندگی می‌کنند اما آسیب اجتماعی در مورد سبک زندگی برای عموم مردم جامعه وجود دارد و نمی‌توان گفت چرا برای کمیته امدادی‌ها انجام نمی‌شود. ما در این خانواده‌ها نیاز به آموزش فرهنگی داریم.

وی همچنین درباره اجرای طرح بیمه سلامت و تأثیر آن بر خدمات درمانی که مددجویان کمیته امداد می‌گیرند، گفت: ‌ این طرح تعداد مراجعان به کمیته امداد را کم کرده است اما باز هم باید ۱۰ درصد سهم خود را بپردازند اما ما امیدواریم که عنایت ویژه‌تری به این طرح شود و ما مکمل طرح سلامت را اجرا می‌کنیم. ما ۶۰ میلیارد تومان بدهی به بیمه‌ها داریم که امیدواریم با عنایت دولت این موضوع حل شود.

رئیس کمیته امداد در پاسخ به سوال دیگری در خصوص تأثیر کاهش تورم بر زندگی خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد گفت: این قشر آسیب‌پذیرین قشر جامعه است، ممکن است گرانی نان برای ما فرقی نکند اما برای بسیاری از خانواده‌های کمیته امداد تعیین کننده است. اما به واقع باید گفت مددجویان کمیته امداد می‌سوزند و می‌سازند. کاهش نرخ تورم برای این قشر تفاوت زیادی ندارد و حتی اگر نرخ تورم ۱۴ درصد نیز باشد برای آنها زیاد است. البته هر چه تورم مهار شود برای آنها نیز بهتر است.

فتاح در پایان با اشاره به دیدار چند روز اخیر هیئت امنای کمیته امداد با مقام معظم رهبری گفت: ما به قصد اقامه نماز نزد ایشان رفته بودیم اما معظمله بزرگواری کردند و جلسه اختصاصی تشکیل شد در حدود ۴۰ دقیقه گزارشهایی به ایشان ارائه کردم و ایشان نیز به رسیدگی به فقرا بسیار تأکید کردند و فرمودند هر چه بهتر و بیشتر به مردم برسید. ما نیز امیدواریم بتوانیم منویات ایشان را در کمیته امداد محقق کنیم.