اعتیاد به کورتن از طریق پمادهای ساختگی

به گزارشافکارخبر،ندا ادیبی در رابطه با تجویز داروهای ساختگی جهت درمان بیماری‌های پوستی، اظهار داشت: هموطنان باید نسبت به مصرف این داروها دقت لازم را داشته باشند و داروهای ساختگی باید حتماً‌ توسط پزشکان متخصص پوست تجویز شود.

وی افزود: بسیاری از بیماران به دلیل عدم آگاهی و پیشنهاد دوستان به پزشکان عمومی و یا افراد تجربی جهت درمان بسیاری از بیماری‌های پوستی مراجعه می‌کنند و این افراد داروهای ساختگی را برای آنان تجویز کرده که به دلیل نداشتن اطلاعات پزشکی کافی در این زمینه بیماران به شدت متضرر می‌شوند.

این پزشک متخصص پوست با تاکید بر اینکه برای تجویز کرم‌های پوستی حتی کرم‌های ضدآفتاب نیز باید به پزشکان متخصص پوست مراجعه کرد، اظهار داشت: بسیاری از افرادی که برای بیماران داروهای ساختگی پوست تجویز می‌کنند، متخصص نبوده و عضو انجمن متخصصان پوست نیستند و تجربه همچنین دقت کافی در این زمینه ندارند لذا با تجویز کورتن در دوز بالا سبب اعتیاد پوستی بیماران می‌شوند.

ادیبی با اشاره به اینکه مصرف کورتن از طریق پمادهای ساختگی شاید در یکی دو ماه اول سبب عوارض نشود، گفت: اما پس از مدتی کمتر از دو ماه عروق پوست آسیب دیده همچنین علاوه بر اعتیاد پوست به کورتن حساسیت را به آفتاب در بیماران افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه نسخه‌های غیرکارشناسانه به پوست به شدت آسیب می‌رساند، تصریح کرد: بسیاری از افراد با تبلیغ خود را در حوزه پوست جا زده‌اند در حالی که یا پزشک عمومی هستند یا تجربه کافی در این زمینه را ندارند چرا که با تجویز چند نوع دارو که ترکیب آنها اثرات هم را خنثی می‌کند، آسیب‌های سطحی فراوانی به پوست وارد می‌کنند.

این متخصص پوست ضمن هشدار به بیماران در رابطه با مصرف پمادهای ساختگی پوست که توسط پزشکان غیرمتخصص تجویز شده است، تاکید کرد: کورتن با دوز بالا سبب ترشح چربی پوست، اعتیاد دارویی، شکننده شدن سطح پوست و آسیب به قرنیه و عدسی چشم می‌شود.

ادیبی آسیب به غدد فوق کلیه را از عوارض مصرف پمادهای ساختگی در کودکان که توسط پزشکان غیر متخصص تجویز می‌شود، دانست و بیان داشت: بسیاری از مواقع داروهای بوتاکس و انواع ژل‌های پوستی توسط شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌ای تبلیغ می‌شود که این مسئله به دلیل اینکه کنترل شده نیست عوارض بسیاری را برای بیماران دارد.

وی ادامه داد: از آنجایی که فعالیت پزشکی در حوزه پوست درآمدزا است، بسیاری از مواقع از سایر حوز‌ها به این رشته ورود می‌یابند و داروهای غیراستاندارد را برای بیماران تجویز می‌کنند این مسئله درمان غیرعلمی و غیر اخلاقی به شمار می‌رود و آسیب‌های فراوانی را برای بیماران به همراه دارد.

این متخصص پوست در مورد مصرف کرم‌های ضدآفتاب دست‌ساز اظهار داشت: نه بیماران در این زمینه تخصص دارند و نه داروخانه‌ها این موضوع را کنترل می‌کنند، لذا مصرف این کرم‌ها سبب بروز عوارضی همچون خشکی پوست و لک صورت می‌شود.

ادیبی در پایان خاطر نشان کرد: بیماران برای درمان انواع بیماریهای پوستی تنها به پزشکان متخصص پوست مراجعه کنند و از مراجعه و مصرف داروهای ویژه درمان بیماریهای پوستی توسط افراد غیر متخصص به شدت بپرهیزند.