حتی یک واحد مسکن اجتماعی ساخته نشده است
گروه اجتماعی

- رییس انجمن انبوه‌سازان مسکن اظهار داشت: برخلاف وعده های مکرر تاکنونهیچ واحد مسکن اجتماعی و حمایتیدر کشور ساخته نشده است.

مجتبی بیگدلی با بیان این مطلب به خبرنگارافکارخبرگفت: هنگام روی کار آمدن دولت یازدهم هجمه فراوانی علیه مسکن مهر شد و به گونه ای عنوان شد که گویا این طرح هیچ بازده مثبتی نداشته است در حالی که در مسکن مهر زمین قیمتی برابر با صفر ریال داشت و افراد با وام تک رقمی و با بهره ۴ تا ۷درصد می توانستند صاحب خانه شوند و اگر پروژه مسکن مهر اجرایی نمی شد حتم بدانید قیمت مسکن ۱۰ برابر می شد.

وی تاکید کرد: متاسفانه در چند سال اخیر با حب و بغض فراوان نسبت به این طرح عظیم ملی برخورد شده و حتی برخی اظهار داشته اند که برای ۲۰سال آینده و در قالب مسکن مهر برای کشور خانه ساخته شده که اصلا کارشناسی و صحیح نیست.

وی با اشاره به طرح های دولت یازدهم برای تامین مسکن اقشار کم درآمد گفت: دولت هنگام روی کارآمدن و پس از انتقادات فراوان از مسکن مهر، طرح های مسکن امید، حمایتی و اجتماعی را پیشنهاد داد که در این مدت حتی یک واحد از این خانه ها ساخته نشده است.

وی عنوان کرد: از رییس جمهور و دولت تشکر می کنیم که درصدد حمایت از کارآفرینان هستند اما متاسفانه در بنده اجرایی و میانی دولت عزم جزمی دیده نمی شود.

این فعال بخش مسکن تصریح کرد: مردم به مسکن نیاز دارند اما این بخش معمولا سهمی از بودجه دولت نداشته و کارآفرینان با دریافت تسهیلات مناسب می توانند نسبت با ساخت خانه های با کیفیت و قیمت مناسب اقدام کنند اما متاسفانه به دلیل سیاست های بانک مرکزی و همچنین مدیران میانی به صورت قطره چکانی و فقط تعداد انگشت شماری تسهیلات برای ساخت مسکن به کارآفرینان بخش خصوصی تعلق گرفته است.

وی تاکید کرد: دریافت وام مسکن امکان سوء استفاده ندارد زیرا آثار آن در هر مرحله قابل مشاهده است اما حمایت های صورت گرفته در این بخش علیرغم تاکیدات رییس جمهور و وزیر راه و شهرسازی اصلا رضایت بخش نیست.
رییس انجمن انبوه‌سازان مسکن اظهار داشت: دولت باید درباره کسانی که در بخش های میانی بدنه این نهاد اجرایی برای بخش خصوصی و کارآفرینان مانع ایجاد می کنند حتما تجدید نظر کند متاسفانه برخی از مدیران فقط انتقاد می کنند بدون آنکه اقدام مناسبی انجام دهند.

وی درباره ساخت مسکن امید و اجتماعی در بافت های فرسوده و نوسازی این محدوده ها توضیح داد: مردم از خدا می خواهند که دولت یا بخش خصوصی نسبت به نوسازی این بافت اقدام کند زیرا این محدوده همانند بمب ساعتی می ماند که با زلزله ای چند ریشتری احتمال انفجار آن با قابلیت تخریب فراوان روجود دارد.

وی ادامه داد: تجمیع پلاک، تملک املاک، ارزان سازی در بافت فرسوده بسیار سخت است و به تنهایی از عهده بخش خصوصی برنمی آید البته تنها کاری که دولت باید انجام دهد اعطای مجوز به منظور تامین زیر ساخت ها و تامین انشعابات آب، برق، گاز، تلفن، فاضلاب و… است و این مهم هزینه ای برای دولت ندارد اما بخش عظیمی از کارهای انبوه سازان را تسهیل می کند.

بیگدلی گفت: برای ساخت مسکن اجتماعی و سایر طرح های دولت در بخش مسکن نیازمند مدیریت واحد شهری و اعطای امتیاز و بسته های تشویقی به سرمایه گذاران بخش خصوصی هستیم تا نسبت به همکاری بیشتر با دولت و ساخت مسکن ارزان برای هموطنان ترغیب شوند.
وی خاطر نشان کرد: دو مطالبه اصلی مردم از رییس جمهور در سفرهای استانی و دیدارهای مردمی، اشتغال و تامین مسکن است.

وی توضیح داد: با توجه به رشد جمعیت در سال های نخستین پیروزی انقلاب اسلامی دولت ها باید برای بازه زمانی ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۵ در بخش مسکن برنامه ها و تمهیدات ویژه ای می اندیشند زیرا در این طول این ۱۰ سال نیاز کشور به مسکن سالانه برابر با یک میلیون واحد بوده و هست.
وی توضیح داد: اگر تا پیش از سال ۱۳۸۵ میزان ازدواج ها برابر با ۳۰۰ هزار بوده از این سال به بعد برابر با یک میلیون واقعه ازدواج شده بنابراین نیاز سالانه از ۳۰۰ هزار واحد مسکن بیش از ۳ و برابر و حدود یکی میلیون واحد شده است.

وی خاطر نشان کرد: اما متاسفانه دولت ها در این مدت نتوانستند نیاز کشور به این تعداد واحد مسکونی را برآورده سازند و ما از برنامه و اهداف تعیین شده عقب هستیم.

بیگدلی بیان کرد:دولت این مساله مهم را فراموش کرده که صنعت ساختمان تاثیر فراوانی بر رونق سایر بخش های تولیدی دارد برای نمونه در نظر بگیرید که وقتی صنعت ساختمان رونق یابد هر سال یک میلیون واحد ساخته می شود که نیازمند یک میلیون یخچال، تلویزیون، میلیون ها متر مربع فرش و… هستند با همین مثال ساده میتوان تاثیرات صنعت ساختمان را در سایر بخش های تولیدی کشور تحلیل کرد.

وی ادامه داد: صنعت ساختمان همچنین موجب رونق صنعت فولاد، سیمان و… می شود و به طور مستقیم ۱۲۰۰ گروه شغلی را تحت تاثیر قرار می دهد اما متاسفانه سه سالی است که این صنعت عمیق ترین، طولانی ترین و ژرف ترین رکود را در حال تجربه کردن است و مسوولان فراموش کرده اند که فردای رکود، سونامی شدید قیمت ها اتفاق می افتد.

وی گفت:اگر روند فعلی ادامه یابد حتم بدانید در آینده نزدیک شاهد افزایش ۳۰۰ تا ۴۰۰درصدی قیمت ها در بخش مسکن خواهیم بود.
وی با انتقاد از دولت گفت: تا پیش از این بیمه هر متر مربع مسکن برابر با ۲۵ تومان بود که اکنون به متری بیش از ۲۰ هزار تومان رسیده در حالی که حتی ۳۰درصد از کارگران ساختمانی بیمه نشده اند و از دریافت خدمات قانونی محرومند.

وی تاکید کرد: این گونه موارد و همچنین میزان مالیات ها برای کشور ما که مطابق سیستم دنیا پیش نمی رود، کارایی ندارد.

بیگدلی اظهار داشت: تجربه نشان داده بدنه دولت های مختلف در کشور معمولا انقباضی بود و مستهلک هستند و خروجی مناسبی ندارند و متاسفانه هر دولتی که روی کار می آید دولت قبلی را به شدت نقد می کند و تمام اقدامات، طرح ها و برنامه ها را زیر سووال می برد.
وی عنوان کرد: اکنون بسیاری از کسانی که برای مسکن مهر پول پرداخت کرده اند سردرگم مانده اند زیرا تاکنون خانه های آنها تحویل نشده در حالی که بخش عظیمی از پروژه مسکن مهر در انتظار تامین زیرساخت هاست و با این کار می توان از آنها بهره برداری کرد.

وی گفت: به گفته دولتمردان تورم ۴۰درصد اکنون به بیش از نصف کاهش یافته در حالی که نرخ سود تسهیلات بانکی حدود ۳۰درصد است و این یعنی ظلم در حق کارآفرین؛ در حالی که با تورم فعلی سود تسیهلات باید یک پنجم شود تا بخش خصوصی رغبت شرکت در پروژه ها و همکاری با دولت را داشته باشد.