شش اصل طب سنتی در رفع کسالت

به گزارشافکارخبر،مرضیه قرائتی رعایت سته ضروریه یا شش اصل ضروری را در بالا بردن کیفیت زندگی مؤثر دانست و افزود: به‌طورکلی در طب سنتی توصیه‌هایی بر اساس سته ضروریه یا شش اصل ضروری وجود دارد که رعایت آن به افراد کمک می‌کند زندگی سالم‌تری داشته باشند و از ابتلا به امراض پیشگیری کنند.

این متخصص طب سنتی با اشاره به اینکه کیفیت آب‌وهوا(محیط‌زیست) از مهم‌ترین موارد سته ضروریه است که در ایجاد شادابی و نشاط نقش دارد، گفت: آلودگی هوا با اثر منفی بر روی اکسیژن خون باعثافزایش کسالت و خستگی روزانه می‌شود و تنفس هوای سالم با خون‌رسانی بهتر به اندام‌ها موجب نشاط و شادابی می‌شود.

وی در ادامه، خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها را از دیگر موارد سته ضروریه برشمرد و تأکید کرد: با نزدیک شدن به فصل پاییز، آب‌وهوا به سمت سردی و خشکی می‌رود و با افزایش سودا در بدن باعثافزایش افسردگی و کسالت در انسان می‌شود؛ بنابراین لازم است افراد از خوردنی‌ها و آشامیدنی‌هایی مانند فست فود و غذاهای کنسروی که سردی و خشکی را در بدن زیاد می‌کند، پرهیز کنند.

وی در ادامه افزود: خوردنی‌ها و آشامیدنی‌هایی که طبع سرد دارند مانند ماست، خیار و عدس باعثکسالت و خواب‌آلودگی می‌شود. درحالی‌که به و سیب، از میوه‌های شادی بخشی هستند که توصیه می‌شود به‌صورت میوه تازه، مربا، خورش و آب‌میوه از آن‌ها استفاده شود. زرده تخم‌مرغ عسلی، گوشت گوسفندی و نخود نیز با داشتن طبع گرم باعثافزایش جریان خون لطیف در بدن و به دنبال آن احساس نشاط و شادابی می‌شوند.

قرائتی در ادامه به توضیح چگونگی خواب‌وبیداری به‌عنوان یکی دیگر از موارد سته ضروریه پرداخت و بیان داشت: در طب سنتی کیفیت خواب‌وبیداری افراد متناسب با سن، موقعیت، مزاج و جنس افراد تعریف می‌شود؛ برای مثال جوانی که می‌خواهد روز بانشاطی را سپری کند باید حداقل شش ساعت خواب شبانه مفید داشته باشد. توجه داشته باشید که باکیفیت‌ترین خواب مربوط به ساعات ۹ شب الی ۱ نیمه‌شب است، به‌طوری‌که هر یک ساعت خواب در این ساعات معادل دو ساعت خواب بعد از نیمه‌شب است.

این متخصص درباره حرکت و سکون به‌عنوان یکی دیگر از اصول شش‌گانه ضروری مؤثر در داشتن زندگی سالم، گفت: وضعیت حرکت و سکون بدنی افراد باید به‌گونه‌ای تنظیم که تعادل رعایت شود؛ فعالیت حرکتی منظم مثلاً سه روز در هفته، هر بار ۲۰ دقیقه پیاده‌روی باعثافزایش کیفیت زندگی و پیش‌گیری از ابتلا به انواع بیماری‌ها می‌شود.

این عضو انجمن علمی طب سنتی ایران در ادامه افزود: شخصی که شاغل است و ناچار است روزانه ۸ الی ۱۰ ساعت پشت کامپیوتر بنشیند باید سکون خود را به نحوی تنظیم کند که حداقل هر دو ساعت یک‌بار از جایش بلند شود. از دیدگاه طب سنتی نشستن‌های طولانی‌مدت پشت کامپیوتر، با ایجاد سردی و خشکی در بدن کسالت و خستگی را افزایش می‌دهد.

قرائتی در ادامه با اشاره به اینکه اعراض نفسانی(حالات روحی - روانی) از دیگر موارد سته ضروریه است، گفت: رفتارهایی که اثر مثبت بر حالات نفسانی انسان دارد، مانند شادی معتدل، نشست‌وبرخاست با افراد بانشاط، دیدن مناظر مفرح و شنیدن صداهای خوش و… باعثایجاد نشاط و شادابی می‌شود و در مقابل شادی مفرط، غم و غصه، خشم و عصبانیت، دیدن صحنه‌های منازعه، بدگویی کردن پشت سردیگران و.. بر حالات نفسانی انسان اثر منفی داشته و باعثکسالت روحی می‌شود.

وی در توضیح آخرین مورد از موارد شش اصل ضروری طب سنتی، بیان داشت: احتباس و استفراغ به معنی چیزهایی است که در بدن می‌ماند یا از بدن دفع می‌شود(ادرار، مدفوع و..). توجه به این مورد به افراد کمک می‌کند زندگی سالم‌تر و بانشاط‌تری داشته باشند.

وی دراینباره افزود: ازدواج بهموقع و داشتن روابط زناشویی سالم و متعادل باعث افزایش نشاط و شادابی میشود و بالا رفتن سن ازدواج و افراط وتفریط در رابطه جنسی موجب کسالت و افسردگی میشود.