به گزارشافکارخبر،۵ گوزن زرد ایرانی در حالی به کام مرگ و مصدومیت شدید رفتند که مقامات دولتی محیط زیست مشغول مصاحبه درباره توافق هسته‌ای و ضرورت برقراری دیالوگ با عربستان بودند! گوزن‌های زبان‌بسته در حالی کشته و مصدوم شدند که برخی مقامات و مدیران سرگرم زبان‌بازی برای موافقان یا منتقدان خود بودند!

امروز اما چه کسی پاسخگوی کشته و مصدوم شدن ۵ راس از نادرترین گونه‌‌های حیات‌وحش ایران خواهد بود؟ مسؤولیت مستقیم این اتفاق تلخ با کیست؟ آنهایی که مسؤولیت اصلی‌شان حفاظت از محیط‌زیست است اما درباره توافق و مذاکرات هسته‌ای سخنرانی می‌کنند، چه ارتباطی بین توافق هسته‌ای و کشته شدن یک گوزن زرد ایرانی برقرار خواهند کرد؟ معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور این روزها در حالی مشغول «شبکه‌گردی» در تلویزیون و رسانه‌های داخلی و خارجی است که به وظایف اصلی خود در «خانه» رسیدگی نمی‌کند! این خانه جایی نیست جز سازمان حفاظت محیط زیست و این وظیفه اصلی چیزی نیست جز حفاظت و صیانت از طبیعت، زیستگاه‌های انسانی و حیات‌وحش.

حقیقت تلخ این است که از شهریورماه ۱۳۹۲ با ورود مجدد ابتکار به حوزه سبز محیط زیست، این حوزه با سیاست گره خورد و رنگ سبز خود را به لباس‌های رئیس سازمان محیط زیست بخشید تا با آن رنگ و لباس در همه‌جا عکس یادگاری بگیرد؛ در بیمارستان، در هیات دولت، در محل کار، هنگام سخنرانی، هنگام شعار دادن و در سکوت‌‌های سیاسی یا در غوغای رسانه‌ای.
خانم ابتکار این روزها درباره هر چیز حرف می‌زند؛ از مذاکرات هسته‌ای گرفته تا «برقراری دیالوگ» با عربستان، از نقش برجسته ایران در یک بخش از جهان تا جنگ در یمن. اما این مقام زیست‌محیطی فراموش کرده است مهم‌ترین وظیفه او که بابت آن حقوق و مزایا دریافت می‌کند، حفاظت از محیط زیست است و اصلا عنوان پست و مقام او این است: «رئیس سازمان حفاظت محیط زیست»؛ نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر!

حال اما استدلال معصومه ابتکار این است که «من معاون رئیس‌جمهور هستم.» پاسخ ما نیز این است که جایگاه معاونت ریاست‌جمهوری به خاطر ریاست بر سازمان محیط زیست به شما تعلق گرفته است، دقیقا مانند رئیس سازمان میراثفرهنگی که همزمان معاون رئیس‌جمهور نیز هست، یا رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران که همواره معاونت ریاست‌جمهوری را نیز با خود همراه دارد اما هیچیک از این دو تاکنون اینقدر از جایگاه خود فراتر نرفته‌اند و هر کدام در حیطه مسؤولیت‌شان اظهارنظر داشته‌اند.

حتما خانم ابتکار می‌داند مثلا اگر مجلس شورای اسلامی رأی به ادغام سازمان محیط‌زیست و وزارت جهاد کشاورزی بدهد، وی همزمان هر دو جایگاه خود را از دست می‌دهد؛ یعنی نه نیازی به استعفاست و نه برکناری! به عبارت دیگر وی نمی‌تواند رئیس سازمان نباشد اما معاون رئیس‌جمهور باشد.

شاید لازم باشد به خانم ابتکار یادآوری کنیم عنوان معاونت ریاست‌جمهوری به این دلیل به شما داده شده است که به طور مثال هنگام بروز پدیده گردوغبار درخوزستان بلافاصله راهی این استان شوید و با توجه به اختیاراتی که در جایگاه معاون رئیس‌جمهور دارید، در کمترین زمان برای رفع معضلات و مشکلات اقدام کنید.

اما آیا شما اقدام فوری و ضربتی در این باره داشتید؟! شما به این خاطر معاون رئیس‌جمهور هستید که بتوانید از گونه‌های نادر در حیات‌وحش ایران حفاظت کنید نه اینکه آنها را با مرگ یا خطر مرگ مواجه کنید! شما به این علت معاون رئیس‌جمهور هستید که بتوانید برای معضلات سراسری کشور مانند آلودگی هوا، گردوغبار و بیابان‌زایی تدبیری بیندیشید نه اینکه مصاحبه‌های‌تان گرد و خاک به پا کند و هوای جامعه را آلوده کند!

واقعیت این است که بازی با الفاظ، خاله‌بازی‌های سیاسی، شبکه‌گردی و مصاحبه‌های غیرضروری با رسانه‌های داخل و خارج در نهایت موجب دور شدن مقامات دولتی محیط زیست از انجام وظایف ذاتی‌شان می‌شود و حوادثتاسفباری همچون کشته و مصدوم شدن چند گوزن زرد ایرانی را در پی دارد.
یک راس از نادرترین گونه‌های حیات‌وحش دقیقا با آغاز هفته دولت، بعد از تحمل زجر و رنج در سایت ۱۰ هکتاری کرمانشاه کشته شد و ۴ گوزن دیگر نیز حال و روز مناسبی ندارند و نشانه‌های کبودی و ضربه‌ در بدن آنها نمایان است.

این در حالی است که کارشناسان بین‌المللی و داخلی بارها نسبت به انقراض اینگونه نادر و کمیاب هشدار داده و اظهار نگرانی کرده‌اند و البته هیچ کس نمی‌تواند ارتباطی منطقی بین «برقراری دیالوگ با عربستان» و کشته شدن گوزن زرد برقرار کند؛ کسی قادر نیست یک ارتباط معنادار بین جنگ در یمن و کشته و زخمی شدن گوزن‌های زرد ایرانی پیدا کند. خانم ابتکار! افکار عمومی ایران نیز این روزها منتظر است که زبان شما از توافق و مذاکره به سمت حیات‌وحش و گوزن‌های زرد بچرخد و در این باره توضیح دهید. مگر شما چند سال قبل نسبت به آنچه خودتان فاجعه زیست‌محیطی می‌‌خواندید هشدار ندادید و آسمان و ریسمان به هم نبافتید؟ مگر شایعات بی‌سند و بی‌مدرک که از سوی مدیران دولتی محیط زیست مطرح شده بود، زبان به زبان نچرخید تا سر از رسانه‌‌های خارجی درآورد؟! مگر درباره بنزین تولید داخل آنقدر شایعه‌سازی نشد تا کمر تولید داخل را بشکند و به جای آن بنزین‌های سرطانزای خارجی وارد کشور شود؟ مگر شما درباره تمام آنها حرف نزده‌اید؟ آیا زبان شما درباره آن موارد نیز در کام ماند؟ یا نماند؟!

حالا هم وقت مصاحبه است؛ وقت میزگرد است؛ مردم و دوستداران حیاتوحش و محیط زیست انتظار دارند شما با همان لباس سبز و با همان دکور سبز در یک شبکه تلویزیونی حاضر شوید و به عنوان رئیس سازمان محیط زیست و معاون دولت بنفش، درباره مرگ یک راس گوزن زرد ایرانی به ایرانیها توضیح دهید و البته از آنها عذرخواهی کنید. همین!