تنوع طلبی؛ عاملی برای انتخاب اسم های بی معنا

به گزارشافکارخبر،جعفر بای محقق و پژوهشگر آسیب‌های اجتماعی اظهار کرد: انتخاب نام نیک و با ارزش که دارای معنای دلنشینی باشد از حقوق مسلم والدین بر فرزندان است.

وی تصریح کرد: نامی که بر فرزند نهاده می شود نباید بی معنا باشد چراکه بار محتوی آن در بین مردم و قطعا در روحیه، افکار و رفتار صاحب آن نام تاثیر می گذارد.

بای افزود: هر چه نام دارای با ارزشی مثبت‌تری باشد صاحب آن با شنیدن اسم خود بیشتر رضایت خاطر خواهد داشت.

این جامعه شناس خاطر نشان کرد: امروزه اسم های عجیب و غریب و دور از ذهن رواج زیادی پیدا کرده است که حتی برخی از مردم معنای آن را نمی دانند. ریشه انتخاب این نوع اسم‌ها می تواند علاقه والدین به غیرتکراری بودن اسامی بدون توجه به بار ارزشی مثبت آنها باشد.

امیر خجسته کاشانی روانشناس و مدرس دانشگاه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: نوآوری و تنوع طلبی از علت هایی است که امروزه مردم مذهبی و سنتی که خود را وابسته به فرهنگ ایرانی - اسلامی می دانند از اسامی مدرن برای فرزندان خود استفاده می کنند.

وی تاکید کرد: بهتر است که والدین از اسامی قرآنی و ائمه اطهار(ع) و یا اسامی بزرگان تاریخ غنی کشور که تاثیرات مثبت باقی گذاشته‌اند و یا اسامی پر معنای ایرانی شاید فراموش شده اند استفاده کنند.

کاشانی در پایان خاطر نشان کرد: اسامی بی محتوا می تواند در سبب ناراحتی و آزردگی خاطر صاحب نام شود.