جایگاه نامناسب توانبخشی در کشور

به گزارشافکارخبر،دکتر سید حسن هاشمی در آیین پنجاهمین سال فیزیوتراپی ایران اظهار داشت: به رغم برخی اقداماتی که تاکنون و در تمامی دولت های گذشته صورت گرفته، به سلامت مردم توجه چندانی نشده است که امید می رود توفیقی نصیب این دولت شود که با توجه به سلامت ایرانیان جبران برخی اقدامات صورت نگرفته از گذشته میسر شود.

وی با اشاره به اجرای برنامه تحول نظام سلامت و نگرانی عده ای در خصوص تداوم آن نیز گفت: توجه ویژه دولت یازدهم و حمایت رئیس جمهوری، مجلس و بزرگان نگرانی ها را برطرف کرد، ضمن اینکه در ادامه زنجیره های اجرای این برنامه موضوع توانبخشی نیز قرار دارد.

وزیر بهداشت با اشاره به برخی اظهار نظرها در خصوص راه اندازی رشته های تخصصی و تصور همپوشانی آن با سایر رشته ها به تجربه راه اندازی طب اورژانس در گذشته اشاره کرد و گفت: پس از راه اندازی این رشته و تربیت نیروی متخصص شاهد کاهش مرگ و میر در اورژانس بودیم و اورژانس پیش بیمارستانی نیز با توسعه این رشته وضع بهتری پیدا کرد.

وی همین موضوع را به رشته فیزیوتراپی تعمیم داد و گفت: بی شک توسعه این رشته نیز دارای اثرات مثبت و خدمات فراوانی بوده است.

هاشمی گفت: درهمه جای دنیا طب را مشابه ما گران نمی فروشند و طب برای مردم وبیمه ها ارزان تر است، آن زمان که قرار بود رشته فیزیوتراپی توسعه یابد تعداد ارتوپد ما کمتر از ۵۰۰ نفر بود و طب فیزیکی هم همین وضعیت را داشت و این رشته به دلیل هم پوشانی مورد اقبال عده ای نبود.

وی با بیان این مطلب که در طب مقلد هستیم، یادآور شد: این مسئله در حالیست که باید به جای مقد مبدع باشیم چنانکه بسیاری از بزرگان ما مبدع طب بودند و طب از شرق به غرب رفت.

هاشمی به جایگاه ارزشمند فیزیوتراپی در میان مردم اشاره کرد و گفت: باید از مصلحت طلبی صرف پرهیز کرد و در دوره مسئولیتی که بسیار زودگذر است و نیمی از آن نیز سپری شد از تغییر و تحول و پیشرفت غافل نبود.

وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم بهره گیری از تجربیات جهانی در حوزه فیزیوتراپی و طب فیزیکی گفت: اگر مشکلات دیگری نیز در این رشته وجود دارد باید بررسی و حل شود و فرصت برای فعالیت موثر دانش آموختگان این رشته فراهم شود.

هاشمی تصریح کرد: اگر در مقطعی هم جلوی پیشرفت افراد گرفته شود بی شک مقطعی است و الان دکترای اپتومتری در کشور تقویت شده و همین امر باید در مورد سایر رشته ها نیز اتفاق بیفتد.

وی بر تمرکز بر امر آموزش و پژوهش در ادامه اجرای بسته های تحولی برنامه تحول نظام سلامت در حوزه آموزش تاکید کرد و گفت: باید از نمونه های موفق بین المللی نیز در این زمینه بهره گرفت.

هاشمی گفت: باید بدون تعصب زمینه رشد و پیشرفت دانش پژوهان را فراهم کرد، اگر قراراست این امکان در سال های آینده برای فارغ التحصیلان فراهم شود، چرا این کار زودتر انجام نشود، در واقع باید آنچه که علمی است و تجربه جهانی است در ایران هم از مسیر قانونی اتفاق بیفتد ضمن اینکه باید از همپوشانی ها جلوگیری شود.

وزیر بهداشت همچنین توصیه کرد به افرادی که در خارج از کشور در بعضی رشته ها مانند دکترای حرفه ای فیزیوتراپی مشغول تحصیل هستند و قصد بازگشت به کشور و فعالیت دارند، برای تایید مدرک و مجوز فعالیت به اندازه کافی مطالعه کرده و از قوانین و شرایط مطلع شوند.

هاشمی تاکید کرد: مشکل این است که در ایران جایگاه مناسبی برای توانبخشی دیده نشده است، هزینه های بسیاری برای درمان می شود اما توانبخشی مغفول مانده است و مراکز توانبخشی کشور محدودند و این در حالیست که امار بالایی از حادثه دیدگان حوادثترافیکی و نزاع را داریم که نیازمند دریافت خدماتند

وی با مرور خاطره ای از نتیجه انجام فیزیوتراپی و توانبخشی بر روی جوانی که بر اثر حادثه ای خانه نشین شده بود و پس از توانبخشی توانست روی پای خود بایستد، گفت: معتقدم توانبخشی می تواند معجزه کند.

هاشمی گفت: خدمت ارزشمندی را در قالب توانبخشی می توان ارائه داد، باید توانبخشی یکی از خدمات مهمی باشد که دراین دولت توسعه یابد.

وی ابراز امیدواری کرد: با همکاری معاونت آموزشی، هلال احمر، بهزیستی و خیرین بتوان بیمارستان ها و کلینیک های توانبخشی را تقویت کرد و از مصرف بسیاری از داروهای گران قیمت و آسیب به سایر اندام ها پرهیز کرد.

وزیر بهداشت همچنین خواستار حمایت بیشتر دولت و مجلس از حوزه توانبخشی و نیز تحت پوشش بیمه قرار گرفتن خدمات این بخش شد.

هاشمی در پایان بر رعایت اخلاق حرفه ای همزمان با ارتقاء رشته های علوم پزشکی تاکید کرد.