احضار کاردار عربستان در پی حوادثمنا

به گزارش افکارخبر، حسین امیر عبداللهیان با بیان اینکه ستاد ویژه‌ای برای رسیدگی به حجاج به دستور رئیس جمهور تشکیل شده است، گفت: برای پشتیبانی فوری، انتقال مجروحین و ارتباطات دیپلماتیک این ستاد تشکیل شده است.



معاون عربی آفریقایی وزارت خارجه افزود: وزارت بهداشت آمادگی لازم برای اعزام تیم های پزشکی به عربستان دارد و بخش‌های مربوطه و همچنین ناوگان هوایی آمادگی خود را برای انتقال فوری حادثه دیدگان اعلام کرده است.



عبداللهیان با بیان اینکه هنوز آمار روشنی از حادثه امروز در مراسم حج نداریم، اظهار کرد: آخرین اخباری که در تماس تلفنی داشتیم، این است که ارتش و پلیس عربستان مسیرهای اصلی خیابان ها را برای انتقال مجروحین با آمبولانس به بیمارستان ها بسته اند.



وی ادامه داد: وزارت بهداشت، سازمان هلال ا حمر، رئیس حج و زیارت و سازمان هواپیمایی و همچنین دستگاه های مربوطه لحظه به لحظه این تحولات را برای امدادرسانی فوری به حجاج ایرانی رصد می کنند.



معاون وزیرخارجه، با تاکید بر اینکه ما عربستان را مسئول اصلی حادثه امروز می دانیم، خاطرنشان کرد: به هیچ وجه نمی توانیم نسبت به رفتار غیرمسئولانه عربستان بی تفاوت باشیم.



وی خبر از احضار کاردار عربستان به وزارت خارجه کشورمان داد و عنوان کرد: تا دقایقی دیگر کاردار عربستان به وزارت خارجه احضار و با جدیت اعتراض خود را نسبت به رفتار غیرمسئولانه دولت عربستان از مجاری دیپلماسی خواهیم رساند.



امروز و در جریان ادای مناسک حج در سرزمین منا بدلیل ازدحام جمعیت، تاکنون ۳۵۰نفر از حجاج کشته و بیش از ۱۵۰۰تن دیگر زخمی شدهاند.