وقتی زنده بودن توجیه اقتصادی ندارد!
گروه اجتماعی

- حداقل دستمزد در سال ۹۴ بر اساس اعلام هایت دولت برابر با ۷۱۲ هزار و ۴۲۵ تومان تعیین شد که در حالتی خوشبینانه با اضافه شدن سنوات، حق اولاد، بن و … حداکثر به حدود ۹۰۰هزار تومان می رسد.

به گزارشافکارخبر، اگر در هر خانواده ۴ نفره زن و شوهر همزمان کار کنند درآمد ماهانه آنها بین یک میلیون و ۸۰۰ هزار تا ۲ میلیون تومان است که قسمت عمده آن صرف اجاره مسکن، خورد و خوراک و پوشاک می شود و با توجه به میزان هزینه های جاری انتظار زیادی است اگر خانواده ای قادر باشد پس انداز کند.

این در حالی است که اگر هم خانواده ای بتواند پس انداز داشته باشد بانک ها در دراز مدت ۲۲درصد سود به سپرده آنها می دهند که به ازای هر یک میلیون تومان در ماه به آنها ۲۲ هزار تومان سود تعلق می گیرد.

این روزها متنی در قالب طنز در شبکه های اجتماعی در حال جابجایی است با این مضمون که اگر بمیرید و دیه دریافت کنید، ماهانه چند میلیون تومان سود به خانواده شما تعلق می گیرد.

برای درک بهتر این گفته برای ماه های حرام ۲۲۰ میلیون تومان دیه تعیین شده ﻳﻌﻨﯽ ﻣﺮﺩﻩ ﻫﺮ ﻓﺮﺩ ۲۲۰ ﻣﻴ ﻴﻮﻥ ﺗﻮﻣﺎﻥ ﺍﺭﺯﺵ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ این مبلغ ﺑﻪ ﻭﺭﺛﻪ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ ﻣﯽﺷﻮﺩ، ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺳﻮﺩ ﺳﭙﺮﺩﻩ ﺑ ﻨﺪ ﻣﺪﺕ ﺩﺭ ﺑﺎﻧﮏ ۲۲ ﺩﺭﺻﺪ ﺍﺳﺖ ماهانه ۴میلیون و ۸۴۰ هزار تومان سود به این مبلغ تعلق می گیرد.

حال اگر فرد در ماه های غیر حرام فوت کند و دیه ۱۶۵ میلیونی به ورثه تعلق گیرد در صورت سپرده گذاری ماهانه ۳میلیون و ۶۳۰ هزار تومان به عنوان سود به آنها پرداخت می شود.

به اعتقاد کاربران شبکه های اجتماعی اگر درآمد ﻓﺮﺩی ﻣﺎهانه کمتر از این مبالغ باشد، زنده بودنش اصلا توجیه اقتصادی ندارد در حالی که دیه اش می تواند دردی از دردهای خانواده را مداوا کند.

نکته غم انگیز ماجرا آنجاست که در چند سال گذشته دولت هر سال از کاهش تورم و بهتر شدن وضعیت اقتصادی و رونق تولید خبر داده در حالی که واقعیت در بطن جامعه حاکی از بدتر شدن اوضاع و ناامیدی مردم از بهبود نیافتن شرایط است زیرا وضعیت اقتصادی این روزها آنچنان بد شده و مردم در تنگناهای زندگی گیر افتاده و به جای بالا رفتن امید به زندگی در حال محاسبه تاثیر دریافت دیه و سود سپرده گذاری حاصل از مرگشان در زندگی سایر افراد خانواده هستند.