آیت الله جوادی آملی اظهار کرد: عدم حق گویی و نگفتن حرف راست، التزام به گناه، جوانان بداخلاق و عصیانگر، میان سالان گناهکار، عالمان منافق و سخنرانانی که حق و باطل را مخلوط میکنند، عاملان اصلی سقوط یک جامعه هستند.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی این مرجع تقلید‏، این استاد برجسته حوزه علمیه قم در درس اخلاق هفتگی خود که با حضور اقشار مختلف مردم در مرکز علوم وحیانی برگزار شد، گفت: علم اخلاق، جزء علوم انسانی است و بدون انسان شناسی محقق نمی‌شود و از آن جهت که جزئی از فلسفه الهی است بدون جهان بینی محقق نمی‌شود. البته کسانی که انسان شناسی و جهان بینی محدود و مادی دارند، اخلاق را نسبی و قراردادی تعریف می‌کنند.


گزیده سخنان وی را در ادامه می‌خوانید:

* انسان در هر شرایطی، کافر یا مسلمان، در جنگ با مرگ پیروز است، چون انسان است که مرگ را می‌چشد و به واسطه مرگ دگرگونی و تغییر را تحصیل می‌کند، اگر سعادتمند باشد وارد بهشت، و در غیر آن وارد جهنم می‌شود.

* اخلاق، برای حیات ابدی که بعد از مرگ حاصل می‌شود، ره توشه تهیه می‌کند، چون بعد از مرگ زنده‌ایم و نیازمند لباس، مسکن، خوراک و … هستیم و هیچ رابطه و ضابطه‌ای برای رفع این نیازها در آخرت وجود ندارد.

* زبان پاره‌ای از جسم انسان است، زمانی که در حصار جهل و نسیان باشد، از سخن گفتن امتناع می‌ورزد و عاجز است، چون زبان تابع قدرت علم و آگاهی است. بنابراین هرچه علم و معرفت بیشتر باشد، حرف برای سخن گفتن بیشتر است و از آنجایی که علم اهل بیت الهی و بی نهایت است، آنان امیر و فرمانده بیان هستند. البته امیر بیان به این معنا است که انسان به حدی رسیده که سخن مأمور او است، یعنی می‌داند کی، کجا، باکی و چگونه حرف بزند.