ایمن‌سازی تمام مدارس کشور تا ۱۰ سال آینده

به گزارشافکار خبر،علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در اجلاس مدارس ایمن که به میزبانی ایران و با حضور نمایندگان ۲۰ کشور جهان در حال برگزاری است، اظهار داشت: موفقیت استراتژیک جمهوری اسلامی ایران خصوصا در فضای پس از تحریم زمینه لازم را برای توسعه همکاری‌ها فراهم کرده است که این موضوع مورد استقبال جامعه جهانی نیز قرار گرفته است و این فرصت می‌تواند زمینه‌ساز همکاری مشترک میان ایران و کشورهای منطقه و فرامنطقه باشد.

وی افزود: اجلاس مدارس ایمن می‌تواند باعثهمکاری مشترک میان آموزش و پرورش و سازمان‌های بین‌المللی شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه هم‌اکنون حدود ۱۳ میلیون دانش‌آموز در مدارس ایران مشغول به تحصیل هستند، گفت: نرخ پوشش تحصیلی در دوره ابتدایی ۹۸.۶ درصد است و عدالت آموزشی در دسترسی برابر دختران و پسران به آموزش باکیفیت تحقق یافته است.

* تا پایان سال ۲۰۱۸ تعداد بیسوادان در کشور به حداقل می‌رسد


فانی ادامه داد: ظرفیت‌های برابر برای دستیابی به تعلیم و تربیت در مناطق شهری و روستایی فراهم است، همچنین انسداد مبادی بی‌سوادی پیگیری می‌شود؛ ۹۰ درصد افراد ۱۵ تا ۶۴ سال از سواد برخوردار هستند و تا پایان سال ۲۰۱۸ تعداد بیسوادان را به حداقل می‌رسانیم.

وی عنوان کرد: سند تحول آموزش و پرورش با انجام ۱۰۰ پژوهش و استفاده از نظرات ۵۰۰ متخصص تدوین شد که می‌تواند زمینه‌ساز دسترسی دانش‌آموزان برای آموزش با کیفیت باشد. در اجرای این سند نگاه متوازن به ابعاد مختلف تعلیم و تربیت دانش‌آموزان مدنظر است که ۵ ساحت تربیتی اعتقادی و عبادی، اخلاقی، زیستی و بدنی، سیاسی و اجتماعی، زیبایی‌شناختی و علمی و فناورانه تاکید شده است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: نقشه راه برای اجرای کامل سند تحول بنیادین و دستیابی به ۵ ساحت تربیتی تدوین شد و سال تحصیلی جاری کار خود را در این رابطه آغاز می‌کنیم. در سند تحول بنیادین به خانواده به عنوان رکن اصلی تربیت توجه شده است همچنین رشد توانمندیهای نیروی انسانی و معلمان مدنظر است.

فانی با اشاره به توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی به عنوان یکی از برنامه‌های مهم آموزش و پرورش تاکید کرد: تا سال ۱۴۰۴ ظرفیت‌ها در این زمینه گسترش می‌یابد و با همکاری میان آموزش و پرورش و بخش خصوصی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی تسریع خواهیم کرد.

* تحصیل در مدارس ایمن را از حقوق دانش‌آموزان می‌دانیم


وی با اشاره به اینکه این اجلاس در جهت ایمن‌سازی مدارس نقش مهمی را دارد، گفت: صیانت ازجان دانش‌آموزان و تامین ایمنی آنها مورد توجه است و در ایران تحصیل در مدارس ایمن را از حقوق دانش‌آموزان می‌دانیم.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: آسیب‌دیدگی دانش‌آموزان در اثر حوادثو بلایا جبران‌ناپذیر است، بنابراین باید با دستیابی به مدارس ایمن نسبت به تامین امنیت روانی دانش‌آموزان تلاش کنیم. در راستای افزایش ایمنی فیزیک مدارس از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۴،۴ میلیون دلار به منظور نوسازی و ایمن‌سازی مدارس اختصاص یافته است که باعثافزایش ایمنی دانش‌آموزان از ۳۳ درصد در سال ۲۰۰۶ به ۶۷ درصد در سال ۲۰۱۴ شده است.

* تا ۱۰ سال آینده تمام مدارس کشور ایمن می‌شوند


فانی بیان کرد: در سال‌های آینده ۳ میلیارد دلار برای ایمن‌سازی مدارس اختصاص می‌یابد و در یک بازه زمانی ۱۰ ساله تمام مدارس را ایمن خواهیم کرد.

وی ادامه داد: برای نخستین بار عنوان مدرسه ایمن در برنامه ششم توسعه گنجانده میشود که نشان از عظم ملی ایران برای دستیابی به این مدارس دارد.