توصیه غذایی به زنان باردار

به گزارشافکار خبر،بر اساس گزارش پژوهشگران استرالیایی، بدن زنان در طول دوران بارداری قادر به کسب انرژی اضافه از مواد غذایی مصرفی روزانه بوده و کالری اضافی مورد نیاز خود را از این مواد استخراج می کنند به همین دلیل بر خلاف باورهای عامیانه این گروه از زنان نیازی به پرخوری برای تامین انرژی دو نفر ندارند.

طبق این تحقیقات، برای تغذیه درست مادران باردار نیاز به یک رژیم غذایی متعادل است و پیشنهاد می شود توصیه خوردن غذای بیشتر در مورد مادران باردار ارزیابی مجدد شود.

در این پژوهش ها، محققان با کمک سنسورهای متحرک عوامل متعددی از جمله افزایش وزن، میزان انرژی مصرفی و جذب غذای ۲۶ زن باردار را مورد بررسی قرار دادند. این زنان باردار در طول دوران بارداری خود به طور متوسط ۱۰ کیلو و ۸۰۰ گرم افزایش وزن داشته اند و به طور عمده ۷ کیلوگرم از توده چربی بدنشان در سه ماهه اول و دوم بارداری انباشته شده است. این تجمع چربی در زنان شرکت کننده بدون مصرف مواد غذایی اضافی بوده اگرچه انرژی موردنیاز روزانه شان ۸ درصد افزایش پیدا کرده است.

این مطالعات و یافته های آن نشان می دهد که در دوران بارداری تغییرات متابولیک چشمگیری در زنان باردار ایجاد می شود که سبب حفظ انرژی اضافی به صورت چربی شده و کالری بیشتری از مواد غذایی استخراج می شود.

همچنین این تحقیقات مشخص می سازد که چربی ذخیره شده در بدن زنان باردار از اهمیت بالایی برخوردار بوده چراکه در طول دوره بارداری برای رشد جنین و همچنین پس از تولد در دوران شیردهی، به خصوص در شش ماه اول پس از زایمان، بسیار کمک کننده است.

لازم به ذکر است که افزایش وزن ایجاد شده در دوران بارداری احتمال ابتلا به بیماری های دیابت و Pre-eclampsia (ازعوارض دوران بارداری و یک اختلال چندارگانی که باعث عوارض جنینی و مادری می شود) را بالا می برد و منجر به افزایش بیماری های قلبی در فرزندان آنان می شود.