ریالی در دانشگاه آزاد بدون حساب و کتاب جابجا نمی‌شود

به گزارشافکار خبر،میرزاده رئیس دانشگاه آزاد در چهارمین گردهمایی هماهنگی و پایش امور استان‌ها در واحد همدان، ضمن تسلیت فاجعه منا اظهار داشت: این اتفاق جامعه اسلامی جهانی به ویژه کشور ایران را داغدار کرد. امیدوارم کشورهای اسلامی برای مدیریت مراسم حج تدبیری اتخاذ کنند تا پس از این به کیان اسلام در منظر جهانیان لطمه ای وارد نشود.

میرزاده با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی به لحاظ تعداد دانشجو و وسعت، یکی از بینظیرترین دانشگاه‌های دنیاست، گفت: تعدد مشکلات و مسائل این دانشگاه قابل پیش بینی نیست اما اگر مدیران و روسای واحدهای دانشگاه درک متقابلی داشته باشند و زمان بیشتری را صرف آشنایی با مقررات و بخشنامه های دانشگاه کنند، بسیاری از چالش ها و مسائل مطرح شده در این جلسه، به حداقل خواهد رسید.

وی ضمن تأکید بر اطلاع روسای واحدها از جزئیات بخشنامه های ابلاغی از سوی سازمان مرکزی، خاطرنشان کرد: اگرچه برگزاری جلسات و گفتمان هایی مانند گردهمایی های پایش امور استانها می تواند مشکلات را به حداقل برساند، اما مطالعه دقیق بخشنامه‌ها و اطلاع از جزئیات از اهمیت بالاتری برخوردار است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه با اشاره به برخی انتقادها درمورد این دانشگاه گفت: بسیاری از منتقدان و مخالفان ادعا می کنند دانشگاه آزاد اسلامی توانایی توسعه تحصیلات تکمیلی را ندارد اما ما معتقدیم آنها از پتانسیل ها و امکانات موجود در این دانشگاه مطلع نیستند. بنابراین تنویر افکار عمومی در مورد فضا و امکانات دانشگاه، یکی از وظایف مدیران است.

وی افزود: در شرایطی که بسیاری از رسانه ها، دانشگاه آزاد اسلامی را بایکوت خبری کرده اند، دفاع از فرآیندهای در حال انجام توسط رسانه های دانشگاه ضروری است چرا که این دانشگاه سهم بسزایی در توسعه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و… کشور داشته است.

میرزاده با اشاره به همکاری بیش از ۷۰هزار عضو هیأت علمی و مدرس تمام وقت و نیمه وقت با دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: این تعداد اعضای هیأت علمی، ثروت بینظیری است که در اختیار این دانشگاه بوده و با تکیه بر همین ذخایر ارزشمند، اقدام به توسعه تحصیلات کرده ایم. همچنین تجمیع بیش از ۱۱هزار کارگاه و آزمایشگاه در طرح ساها، ذخیره بزرگ علمی و پژوهشی دیگری برای رسیدن به این هدف است.

مشارکت در طرح ساها؛ مهمترین وظیفه روسای واحدها

میرزاده در ادامه از مدیران و روسای واحدها خواست به معرفی توانمندی های دانشگاه‌ها پرداخته و نسبت به رفع نواقص و مشکلات موجود اقدام کنند.

وی با بیان اینکه مشارکت در طرح ساها درکنار جذب هیأت علمی از مهمترین وظایف روسای واحدهاست، گفت: راه اندازی شرکت نگهداری تجهیزات دانشگاه آزاد اسلامی در دست اقدام است و یکی از وظایف اصلی روسای واحدها این است که به این چرخه خدمات بپیوندند.

بررسی برنامه های استراتژیکی دانشگاه در شوراهای مختلف

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، کاهش بوروکراسی، تمرکززدایی و بهره گیری از خرد جمعی را از شعارهای اصلی خود برشمرد و افزود: بسیاری معتقدند شوراهای راهبردی ایجادشده در دانشگاه آزاد اسلامی نمایشی است اما باید بگویم علاوه بر برنامه های استراتژیکی معاونت ها، تمامی کارهای بزرگی که طی این دوسال در دانشگاه صورت گرفته، در این شوراها بررسی شده و به تصویب رسیده است.

فعالیت در دانشگاه آزاد اسلامی نیازمند روحیه ای استثنایی است

میرزاده ادامه داد: اگرچه تا پایان مدت مسئولیت من، ۲ سال بیشتر باقی نمانده، اما وظیفه خود می دانم کاملاً جدی به پیگیری امور بپردازم و در این مدت باقیمانده، به اندازه ۴ سال دیگر کار کنم. فعالیت در دانشگاه آزاد اسلامی نیازمند روحیه ای استثنایی است و تنها از این طریق می توان بر مشکلات فائق آمد. از تمامی روسای واحدها نیز می خواهم بدون در نظر گرفتن آینده شغلی خود، به فعالیت بپردازند.

وی افزود: زمانی که عهده دار مسئولیت دانشگاه آزاد اسلامی شدم، حدود ۱۱هزار رشته محل تعطیل شده بود اما با پیگیری های انجام شده، توانستیم حدود ۸هزار و ۷۹ رشته محل جدید را در کمیته سه نفره به تصویب برسانیم.

میرزاده گفت: به هر واحد دانشگاهی که شرایط راه اندازی رشته مانند فضا، استاد و… را داشته باشد، تا بهمن ماه سال جاری مجوز جذب دانشجو می دهیم. از سوی دیگر رشته محل های هر واحدی که استانداردهای موجود را رعایت نکند، تعطیل خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی محل صداقت و راستگویی است، خطاب به روسای واحدها گفت: شما باید امانتدار واقعی باشید و ارزش‌های اسلامی و سیاسی را در دانشگاه به خوبی پیاده کنید. افرادی که به دنبال سیاسی کاری و تأمین آینده شغلی خود هستند، مناسب این دانشگاه نیستند.

میرزاده با اشاره به تدوین قوانین دانشگاه آزاد اسلامی در یک مجلد ۳هزار صفحه ای گفت: در گذشته بیش از ۳۰هزار بخشنامه و قانون در دانشگاه آزاد اسلامی وجود داشت اما طی مدت دو سال سعی کردیم تمامی این بخشنامه ها را مجدداً مورد بازنگری و تدوین قرار دهیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ضمن قدردانی از معاونان و مدیران دانشگاه گفت: هیچ فاصله ای میان صف و ستاد وجود ندارد و خوشبختانه تمامی معاونان این دانشگاه به طور جدی و علاقمند پیگیر امور مربوط به توسعه دانشگاه آزاد اسلامی هستند و وقتی گزارش فعالیت های دانشگاه به آیت الله هاشمی رفسنجانی ارائه می شود، قدردانی ایشان خستگی همگی ما را برطرف می کند.

وی از روسای واحدها خواست بجای رقابت با یکدیگر، همراه، همدل، همگام و همکار باشند و افزود: با همین روحیه است که می توان دانشگاه را در مسیر توسعه قرار داد.

رویکرد دانشگاه حمایت از دولت تدبیر و امید است


میرزاده اظهار داشت: آیت الله هاشمی رفسنجانی معتقد است دولت روحانی توانست حق ملت ایران را از دنیا بگیرد. رویکرد دانشگاه آزاد اسلامی نیز حمایت از دولت کارآمد، قوی و دلسوز دکتر روحانی است و سیاسی کاران باید از دانشگاه آزاد اسلامی خداحافظی کنند.

وی از تمامی روسای واحدها خواست اجرای طرح شفا را در اولویت کاری خود قرار دهند و افزود: شاید ۳۰ سال گذشته دکتر جاسبی، آیت الله هاشمی رفسنجانی و سایر موسسان دانشگاه تصور نمی کردند یک روز دانشگاه آزاد اسلامی به چنین وسعت و اعتباری دست یابد. طرح شفا نیز اینگونه است. اگر بذر آن امروز کاشته شود، در آینده ای نه چندان دور فواید آن به نسل های بعد از ما خواهد شد.

ریالی در این دانشگاه بدون حساب و کتاب جابجا نمی‌شود


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی همچنین با اشاره به فرآیند نظارت و بازرسی دقیق بر تمامی فرآیندهای موجود در این دانشگاه، گفت: تمامی امور کاملاً ضابطه مند و مطابق با قوانین انجام می شود به گونه ای که حتی یک ریال در این دانشگاه بدون حساب و کتاب جابجا نمی شود. خوشبختانه در دانشگاه آزاد اسلامی هیچ امر پنهان و پوشیده ای وجود ندارد چرا که ما یک موسسه علمی - آموزشی هستیم.

وی از تدوین برنامه ششم دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد و گفت: تدوین برنامه توسعه دانشگاه از زمانی که بنده در هیأت موسس فعالیت داشتم، یکی از مطالبات آیت الله هاشمی رفسنجانی بود. در این زمینه دکتر جاسبی نیز کمک های شایانی ارائه داد. جالب است بدانید طبق سند چشم انداز دانشگاه تا پایان سال ۹۴، تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی باید به ۵هزار نفر می رسد که خوشبختانه تا پایان سال ما به رقمی بیش از این خواهیم رسید.

میرزاده در پایان به تدوین بودجه سال ۹۵ و اهمیت آن اشاره کرد و از روسای واحدها خواست در جلسات هیأت های امنای استانی که از ۱۰ دی ماه تا اول بهمن ماه به همین منظور برگزار می شود، شرکت کرده و در گزارش های بودجه سال ۹۴ خود به میزان دستاوردهای فیزیکی نیز اشاره کنند.