آب معدنی " دماوند " دیگر تولید نمی‌شود

به گزارشافکار خبر،یازده برند آب معدنی که به دلیل عدم رعایت اصول بهداشتی خط تولید آنها متوقف شده بود بعد از اصلاح فرایند تولید مطابق با استانداردهای سازمان غذا و دارو طی این هفته و هفته آینده به بازار مصرف عرضه خواهند شد. آب بسته بندی " دماوند " نیز از جمله این برندهاست که البته فقط به عنوان آب آشامیدنی بعد از انجام اصلاحات لازم مجوز تولید گرفته است و مجوز آب معدنی این برند لغو شده است.

در این رابطه رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو در توضیح عرضه مجدد آب بسته بندی " دماوند " به تسنیم گفت: پروانه آب معدنی " دماوند " دیگر تعلیق شده است و امکان تولید نخواهد داشت. ولی مشکل آب آشامیدنی " دماوند " حل شده است و انشاالله به‌زودی امکان تولید خواهد یافت.

استاندارد بودن کفایت نمی‌کند / انتقاد از مداخله نادرست استاندارد


در این رابطه رسول دیناروند، معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو معاون وزیر بهداشت ضمن انتقاد از مداخله نادرست استاندارد، اظهار داشت: متولی سلامت فرآورده‌های خوراکی و آشامیدنی، سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت است.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: اکثر تولید کنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی که در شهریور ماه با حکم سازمان غذا و دارو خطوط تولیدی آنها متوقف شده بود اصلاحات لازم را انجام دادند و به تدریج با توجه به نتایج بازرسی‌های به عمل آمده و آزمایش‌های جدید، امکان ورود به بازار را خواهند یافت.

وی ضمن انتقاد از مداخله نادرست استاندارد، اظهار داشت: متولی سلامت فرآورده‌های خوراکی و آشامیدنی، سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت است و استاندارد بودن یک فرآورده برای سالم بودن آن کفایت نمی‌کند.

دیناروند خاطرنشان کرد: شرکت " آب معدنی دماوند " هم موظف شده است که اصلاحات لازم را انجام دهد که خوشبختانه با توجه به همکاری‌های واحد مذکور بزودی امکان تولید و توزیع فقط آب آشامیدنی دماوند فراهم می‌شود.

برند " دماوند " فقط می‌تواند آب آشامیدنی عرضه کند


همچنین در این‌باره هدایت حسینی مدیرکل نظارت بر فراورده‌های غذایی، آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو درباره برطرف شدن مشکل آب‌های بسته بندی عنوان کرد: با توجه به اصلاحات فنی و بهداشتی ای انجام شده در خطوط تولید شرکت دماوند و همچنین پیرو آزمایش‌های متعددی که بر روی محصولات آب آشامیدنی دماوند صورت گرفته است، این شرکت می‌تواند عرضه محصولات خود را به بازار آغاز کند.

حسینی تصریح کرد: در حال حاضر همه شرکت‌های آب معدنی و آشامیدنی توسط سازمان غذا و دارو به شدت مورد ارزیابی و پایش قرار می‌گیرند و آنهایی که دارای نواقصی بودند و مراتب به آنها اعلام شده بود در ضرب العجل باقی مانده نسبت به برطرف کردن مشکلات اقدامات لازم را انجام خواهند داد.

تفاوت آب معدنی و آب آشامیدنی


آب معدنی(Water Mineral):
به آبی گفته می‌شود که از منبع آب به طور مستقیم و بدون هیچ تغییر و تحولی بسته بندی می‌شود. این آب بسته به شرایط جوی در فصول مختلف، دارای درصد املاح متفاوت است. به عبارت دیگر در فصول کم بارش دارای املاح بیشتر و در فصول بارش دارای املاح کمتر است.


آب آشامیدنی(Drinking water):
آب آشامیدنی آبی است که پس از استحصال از منبع آب، فرآوری شده و املاح و مواد موجود در آن کنترل میشود. املاح و مواد زائد گرفته میشود و پس از طی چند مرحله عاری از هرگونه باکتری و میکروب خواهد شد.