جزئیات جدید از " کرونا ویروس " در ایران

به گزارشافکار خبر،محمود نبوی رباره آخرین وضعیت کرونا ویروس پس از بازگشت شماری از حجاج به کشور اظهار کرد: از سال گذشته که ۶ مورد ابتلا به این بیماری در استان کرمان مشاهده و منجر به فوت دو بیمار شد، تا امروز مورد جدیدی گزارش نشده است.

وی افزود: از آن زمان تاکنون با مراقبت‌های شدید در بین افرادی که از سفر حج بازگشتند و برداشت نمونه ترشحات تنفسی از دو هزار و ۶۰۰ بیمار دارای مشکلات تنفسی شدید در بین حجاج، هیچ مورد جدید ابتلا به کرونا در کشور مشاهده نشده است.

نبوی گفت: امسال نیز همزمان با بازگشت حجاج به کشور، آن تعداد از حجاجی که دچار مشکلات شدید تنفسی بوده و علائمی از کرونا ویروس در آنها مشاهده شد، بستری شده و نمونه گیری از آنها به عمل آمد که خوشبختانه نتیجه نمونه گیری‌ها منفی بود و هیچ کدام مبتلا به کرونا ویروس نبودند.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به علائم این بیماری گفت: این بیماری به شکل عفونت حاد تنفسی همراه با تب و سرفه شروع شده و در یک سوم موارد اسهال و استفراغ و علائم گوارشی نیز در بین مبتلایان دیده می‌شود. اما بر خلاف سرماخوردگی‌های معمول، روند درمان به سمت بهبودی پیش نرفته و علائم تشدید می‌شود.

وی افزود: در موارد شدید پس از تشدید تب و تنفس در هفته دوم بیماری ممکن است اشکالاتی در ارگان‌های دیگر از جمله ریه، کبد، کلیه و قلب بروز کرده است و نارسایی این ارگان‌ها در روزهای آخر هفته دوم بیماری منجر به مرگ می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه این بیماری واکسن و درمان دارویی اختصاصی ندارد و درمان‌ها صرفاً حمایتی است، افزود: موارد مرگ و میر بیشتر در افراد بالای ۶۵ سال، بیماران دیالیزی، مبتلایان به برونشیت مزمن، نارسایی کبدی(سیروز)، نارسایی قلبی، آسم، دیابت شدید و شیمی درمانی دیده می‌شود و توصیه می‌شود افراد دارای این اختلالات و بیماری‌ها از سفر به عربستان به علت خطر مرگ بالا در صورت ابتلا بپرهیزند.

نبوی در پایان یادآور شد که اقدامات لازم به منظور کنترل و پیشگیری از ورود این بیماری به کشور از پیش از سفر حجاج آغاز شده است و در بازگشت این افراد نیز در حال انجام است و نمونه گیریها از زائران مشکوک به این بیماری تا بازگشت آخرین کاروان حجاج ادامه دارد.