کم تحرکی احتمال ایجاد سنگ صفرا را افزایش می‌دهد

به گزارشافکارخبر،صدیف درویش‌مقدم در رابطه با بیمار‌های شایع کیسه صفرا اظهار داشت: کیسه صفرا نقش جمع‌آوری صفرا پس از ترشح از کبد را دارد و بعد از آن در موقعیت مناسب همزمان با غذا خوردن وارد روده باریک شده و برای هضم و جذب غذا در بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: بیشترین مشکل کیسه صفرا سنگ صفرا است که این سنگ به دلایل مختلفی همچون بر هم خوردن نسبت کلسترول موجود در صفرا و بعضی از عواملی که مانع رسوب کلسترول داخل صفرا می‌شود ایجاد شده و بروز مشکل برای افراد را به همراه دارد.

این فوق تخصص گوارش ادامه داد: در شرایطی که ترشح کلسترول بیشتر شود، کلسترول موجود در صفرا افزایش یافته و رسوب کلسترول را به همراه دارد. رسوب کلسترول به تدریج روی هم انباشته شده و سنگ صفرا را ایجاد می‌کند و در صورتی که این سنگ‌ها متراکم شود سبب ایجاد سنگ بارزتر در صفرا می‌شود.

درویش‌مقدم ابراز داشت: یکی از عوارض سنگ صفرا درد در ناحیه فوقانی و راست شکم(سمت کبد و زیر آن) است که این دردها معمولاً‌ گذرا و کمتر از نیم ساعت بوده و بیشتر به علت مصرف غذاهای چرب فرد دچار درد می‌شود.

وی گفت: ‌ در صورتی که دردهای این ناحیه تکرار شود و التهاب به جداره صفرا اضافه شده باشد، التهاب کیسه صفرا را در بیمار شاهد هستیم که علائمی شدیدتر از سنگ صفرا همچون درد در زمان بیشتر را شاهدیم. همچنین دردهای ناشی از التهاب کیسه صفرا کمتر خود به خود خوب شده و عفونت هم ممکن است به کیسه صفرا اضافه شود و بیمار را با تب و مشکلات فراوان همراه سازد.

این متخصص گوارش با اشاره به اینکه در مواردی که فرد دچار درد و تب شود باید به موقع درمان شود گفت: که در اینگونه موارد درمان آن به صورت عمل جراحی و برداشتن کیسه صفرا است.

درویش‌مقدم با اشاره به اینکه بسیاری از بیماران از این مسئله واهمه داشته که پس از برداشتن کیسه صفرا دچار مشکل شوند، افزود: خوشبختانه پس از برداشتن صفرا مشکل عمده برای بیماران به وجود نمی‌آید و در قدیم برداشتن صفرا بیشتر به صورت باز، با عمل جراحی و برش روی شکم انجام می‌شد. در این روش بیمار مدت زمان بیشتری بستری بود و عوارض ناشی از عمل زمان زیادی به طول می‌انجامید که از بین رود.

وی عنوان داشت: روش جدید برداشتن صفرا از طریق لاپاراسکوپی بوده و از محاسن این روش درد کمتر پس از عمل و کاهش طول مدت بستری است. همچنین بیمار در فرصت کوتاهی می‌تواند فعالیت‌های خود را در زندگی به صورت عادی انجام دهد.

این فوق تخصص گوارش انتقال سنگ از درون کیسه صفرا به مجرای مشترک صفرایی را از دیگر بیماری‌های شایع صفرا برشمرد و گفت: ‌ در زمانی که سنگ از درون کیسه به مجرای مشترک صفرایی منتقل می‌شود علائم بیماری بیشتر بوده و علاوه بر درد احتمال خطر عفونت افزایش یافته و در صورتی که این مسئله و مشکل برطرف نشود عفونت تمام بدن را فرا گرفته و خطر مرگ در بیمار افزایش می‌یابد.

درویش مقدم گفت: ‌ بیشتر بیمارانی که دچار این مشکل می‌شوند سن آنها زیاد بوده و بیماری‌های دیابت، قلبی و عروقی هم دارند بنابراین خطر بیشتری در صورت درمان نشدن آنها را تهدید می‌کند.

وی با اشاره به اینکه این بیماری کلانژیت نام دارد، گفت: بیماران در صورت ابتلا به کلانژیت بستری شده و آنتی‌بیوتیک برای آنها تجویز می‌شود. همچنین اقدام مناسب درمان به دو صورت عمده برای آنها انجام می‌گیرد که در یک روش از طریق آندوسکوپی سنگ را از مجرا تخلیه و پس از آن در مرحله‌ای دیگر عمل لاپاراسکوپی انجام می‌شود.

این فوق تخصص گوارش بیان داشت: ‌ در روش دیگر طی یک جلسه بیمار مورد عمل قرار گرفته و هم سنگ مجرا تخلیه شده و هم کیسه صفرا برداشته می‌شود.

درویش مقدم ادامه داد: علل ایجاد سنگ صفرا افزایش کلسترول در کیسه صفرا بوده البته این مشکل بیشتر در زمانی ایجاد می‌شود که فرد زندگی کم‌تحرک داشته و مصرف چربی‌ها در وعده‌های غذایی آن زیاد بوده است.

وی اظهار داشت: ‌ نسبت فامیلی و ژنی نیز در ایجاد مشکلات صفرا بسیار موثر است و بدن برخی افراد بیشتر مستعد تشکیل سنگ صفرا بوده این مسئله به ویژه در زنان پس از سن ۴۰ سالگی و در کسانی که زایمان متعدد داشته‌اند بیشتر است.

این فوق تخصص گوارش عنوان داشت: کم‌خونی به دلیل شکسته شدن پیش از گلبول قرمز به این مفهوم که گلبول قرمز عمر آن کاسته شده و زودتر شکسته می‌شود نیز ایجاد می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: محصولات ناشی از شکسته شدن گلبول قرمز سبب رسوب رنگدانه صفرایی شده که این رنگدانههای صفرایی نیز میتواند سبب سنگ صفرا شود که دیگر این سنگها کلسترولی نبوده و در اثر ایجاد رنگدانه تشکیل شدهاند.