اجرای طرح رتبه بندی معلمان؛ تبعیض یا عدالت؟

به گزارشافکارخبر،در اوایل سال جاری شمار زیادی از معلمان سراسر کشور مقابل ادارات آموزش و پرورش، استانداری‌ها و مجلس تجمع اعتراضی را نسبت به مشکلات معیشتی و جایگاه منزلت فرهنگیان برگزار کردند. با در دست داشتن پلاکاردهایی با مضمون «ما از فرق می‌نالیم، نه از فقر»، «معلم فرهنگ‌ساز جامعه را دریابید» و «معلم بیدار است، از تبعیض بیزار است». که خواسته‌هایشان را مطرح کردند. معلمان خواهان اجرایی شدن نظام هماهنگ پرداخت و همسو شدن دستمزد و مزایا با سایر دستگاه‌ها شدند.

در مقابل این تجمعات دولت و وزارت آموزش و پرورش از اجرایی شدن احکام رتبه بندی و افزایش حقوق بر اساس رتبه خبر دادند.

هیئت دولت ۲۷ اسفند سال ۹۳ نظام رتبه بندی معلمان را تصویب کرد و پس از آن ۵ اردیبهشت سال جاری از سوی معاون اول رئیس جمهوری این مصوبه ابلاغ شد. مشمولان طرح طبقه‌بندی معلمان شامل «آموزگاران، دبیران، هنرآموزان، مربیان امور تربیتی، مشاوران، مراقبان سلامت، مدیران و معاونان مدارس و مجتمع‌های آموزشی و تربیتی» هستند و در پنج رتبه «مقدماتی، پایه، ارشد، خبره و عالی» رتبه‌بندی حرفه‌ای می‌شوند.

مشمولانی که براساس ضوابط مصوب در یکی از این رتبه‌ها قرار می‌گیرند، به ترتیب از ۱۵،۲۵، ۳۵ و ۵۰ درصد افزایش امتیاز حق شغل از مهر ماه سال ۱۳۹۴ برخوردار می شوند. احکام رتبه بندی از مهر ماه در حال صدور است و تا امروز ۷۰ درصد احکام رتبه بندی معلمان صادر شده است و در فیش حقوقی مهر ماه براساس رتبه‌ای که کسب کرده اند، افزایش حقوق اعمال می‌شود.

احکام رتبه بندی شامل تمام معلمان نمی شود و فرهنگیان با کمتر از ۶ سال سابقه کار و افراد دارای کسر ساعت موظف تحت پوشش این طرح قرار نمی‌گیرند.

یکی از معلمان پایه ابتدایی با مدرک کارشناسی ارشد گفت: حقوق فرهنگیان پایین است و همه ما به این مسئله اعتراض داریم اجرای طرح رتبه بندی موجب تبعیض بیشتر می شود و ما شامل رتبه بندی نمی شویم یعنی حقوقی هم افزایش نخواهد داشت و این موجب می شود تا انگیزه کافی برای تدریس نداشته باشیم چرا که همه ی ما معلم هستیم و عمدتا حقوق ناچیزی داریم و این رتبه بندی نوعی فرق گذاری میان معلمان است. حداقل باید پایه حقوق معلمان یکسان افزایش پیدا می کرد سپس طرح رتبه بندی براساس شاخص ها اجرا می شد.

امسال با اجرای نظام ۶.۳. ۳ و حذف پایه دهم تعداد زیادی از معلمان متوسطه دوم مازاد شدند و کسری ساعات کار دارند این معلمان مجبور هستند در متوسطه اول یا ابتدایی تدریس کنند تا ۲۴ ساعت را پر کنند در غیر اینصورت بدون درنظر گرفتن سابقه، معلم از مزایا رتبه بندی بی بهره می شود.

همچنین علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره فرمی که آموزش وپرورش تحت عنوان «فرم اطلاع رسانی به همکارانی که کسر ساعت موظف دارند» در اختیار معلمانی که باید از مقطع دبیرستان در پایه ابتدایی تدریس کنند قرار داده است و نیز درباره بند دوم آن که درباره عواقب مشکلات بعدی در رتبه بندی هشدار داده شده است، به مهر گفت: دریافت حقوق هر همکاری در آموزش و پرورش منوط به اشتغال است. اگر فرهنگی شاغل نباشد از حقوق نیز بهره مند نمی شود.

وی با اشاره به استقرار نظام ۶.۳. ۳ افزود: با توجه به اجرای نظام مذکور تعدادی از فرهنگیان مازاد هستند که باید در ۶ پایه متوسطه ساماندهی شوند. طبق دستورالعمل ساماندهی به همکاران فرهنگی ابلاغ تدریس تمام وقت شده است.

زرافشان ادامه داد: همکارانی احکام رتبه بندی شامل آنان می شود که ۲۴ ساعت در هفته تدریس کنند در غیر این صورت از مزیت رتبه بندی بی بهره خواهند بود. البته کسانی که ۲۰ سال سابقه کار دارند اگر ۲۰ ساعت در هفته تدریس کنند شامل احکام رتبه بندی می شوند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ساماندهی اکثر فرهنگیان انجام شده است، گفت: پایه های تدریس برای معلمان را مشخص کرده ایم.

به گفته کارشناسان آموزشی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، طرح رتبه بندی طرحی در مقابل تجمعات فرهنگیان در اعتراض به وضعیت معیشتی بوده است و طبق سند تحول بنیادین نیست. آموزش و پرورش باید به طور یکسان ضریب حقوقی معلمان را افزایش می داد و سپس بر اساس امتیازهای فرهنگیان بر اساس رتبه بندی مزایایی جداگانه دریافت می کردند تا انگیزه معلمان و کیفیت آموزش و پرورش افزایش یابد اما اجرای این طرح موجب نادیده گرفته شدن طرح رتبه بندی سند تحول بنیادین است و وضعیت معیشتی بسیاری از فرهنگیان نیز تفاوتی با گذشته نمی کند و افزایش حقوق برخی از فرهنگیان، حقوق عقب افتاده ای است که سایر کارمندان دریافت کردند و معلمان مستثنی بوده اند.

رتبه بندی که سند تحول بنیادین به آن اشاره دارد معلمان را به ۴ رتبه شامل مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم تقسیم می‌کند تا معلم با هر سابقه‌ای که دارد متناظر با هم‌ردیف خودش در دانشگاه، حداقل ۸۰ درصد حقوق را دریافت کند؛ نظام رتبه‌بندی فعلی براساس قانون خدمات کشوری ابلاغ شد و بیشتر به دنبال تقویت حقوق معلمان است.

در حالی که وزیر آموزش و پرورش و مسئولان این وزارت خانه ادعا دارند که هدف اصلی این طرح ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت کشور با افزایش انگیزه و تقویت مهارتهای معلمان است. طرح رتبه‌‎بندی که وزارت آموزش و پرورش در حال اجرای آن است به عمیق‌تر شدن تبعیض‌های موجود دامن می زند.

معلمان معتقدند، همان اندازه که در سایر دستگاهها افزایش حقوق صورت میگیرد، در مورد معلمان هم این افزایش تعلق گیرد. اما شاهد فیلترهایی همچون رتبه بندی برای افزایش حقوق معلمان هستیم که آن نیز با تبعیض اجرا می شود، باید دید اجرای این طرح که با واکنش های زیادی همراه است، در اولین فیش حقوقی فرهنگیان که رتبه بندی شامل افزایش حقوق می شود؛ واکنش های فرهنگیان چگونه است.