سونامی جمعیت سالمندان در راه است

به گزارشافکارخبر،حمیدرضا خرم‌خورشید در نشست خبری اولین کنگره بین‌المللی سالمندی که امروز دوشنبه ۲۰ مهر سال جاری در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزار شد، اظهارداشت: اول اکتبر روز جهانی سالمندی است که این دانشگاه امسال در نظر دارد تا کنگره‌ای بین‌المللی جهت بررسی مشکلات و نیازهای سالمندی در کشور برگزار کند.

وی با اشاره به تغییر الگوی جمعیتی در کشور گفت: در اوایل انقلاب رشد جمعیت کشور ۳.۶ درصد بود یعنی هر ۱۸ سال، جمعیت ما ۲ برابر می‌شد. در آن سالها کمبود شیرخشک و بعد از آن مدارس و سپس ایجاد شغل مشکلات ناشی از افزایش جمعیت بود و امروز با انبوهی از جمعیت سالمند در آینده‌ای نه چندان دور روبرو هستیم در واقع می‌توان گفت سونامی افراد سالمند در راه است و در سال ۲۰۲۰،۱۰ میلیون سالمند خواهیم داشت.

وی افزود: سن سالمندی بستگی به زمینه ژنتیکی و سبک زندگی افراد دارد اما طبق نظر سازمان بهداشت جهانی ۶۰ سالگی سن سالمندی است.

این متخصص ژنتیک با بیان اینکه اکنون امید به زندگی در ایران به ۷۴ سال رسیده است، اظهارداشت: هرچه طول عمر افراد بیشتر شود با سالمندان بیشتری مواجه خواهیم بود. هدف از طب سالمندان و سالمند شناسی این است که سالمندی پویا داشته باشیم، سازمان بهداشت جهانی از ۱۹۹۰ اصطلاح سالمندی پویا را مطرح کرد و منظور از سالمند پویا فردی است که زندگی سالم و با کیفیت بالا دارد و می‌تواند علاوه بر خدمت به مردم، در مسائل فرهنگی و اجتماعی نیز حضور داشته باشد.

خرم‌خورشید تصریح کرد: هدف از برگزاری این کنگره فراهم آوردن شرایطی برای داشتن سالمندانی پویا است.

وی افزود: نباید در ۶۰ سالگی به فکر سالمندی و مسائل آن باشیم زیرا سالمندی پویا در صورتی ایجاد می‌شود که از دوران کودکی به فکر فرد باشیم و سلامت جسمانی و روانی او را مد نظر قرار دهیم.

رئیس دانشگاه علوم بهزیستی گفت: نکته‌ای که امروز در کشور از آن غفلت می‌شود، بی‌توجهی نسبت به مراقبت از سالمندان است.

وی افزود: در این کنگره علاوه بر مسائل پزشکی، سایر مسائل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مربوط به سالمندان را نیز مد نظر قرار خواهیم داد.

خرمخورشید خاطرنشان کرد: اگر نسبت به نیازها و مشکلات سالمندی غفلت کنیم با معضلات شدیدی در رابطه با افراد سالمند مواجه خواهیم شد بنابراین مهمترین هدف از برگزاری چنین کنگرههایی ایجاد حساسیت در سیاستمداران و تصمیم گیرندگان است.