زنان جانباخته در فاجعه منا اهل تسنن بودند

به گزارشافکارخبر،شهیندخت ملاوردی در دیدار با وزیر بهداشت با تسلیت فاجعه منا گفت: متأسفانه حدود ۵۰ خانم در این فاجعه جان باختند که اکثر آنها اهل تسنن بودند.

وی ادامه داد: در این حادثه، فرماندار بندر ترکمن به نام مرجان نازقلیچی نیز مفقود شده که هنوز از سرنوشت آن اطلاعی نداریم.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در ادامه به نقش زنان و سلامت آنها در توسعه پایدار اشاره کرد و گفت: همانگونه که در ماده ۲۳۰ قانون پنجم توسعه آمده است؛ مسئولان موظف به ارتقاء سلامت زنان شده‌اند که ما این موضوع را در برنامه ششم توسعه نیز درج خواهیم کرد و پیگیر آن خواهیم بود.

وی جنسیت را یکی از عوامل تأثیرگذار بر سلامت عنوان کرد و گفت: گرچه سن امید به زندگی در زنان بیشتر است، اما زنان آسیب‌پذیری بیشتری دارند و ما شاهد هستیم که بیماری‌های جدی روحی و روانی بیشتر از مردان در زنان شیوع دارد.

ملاوردی با بیان اینکه در موضوع سلامت زنان نباید تنها به باروری آنها توجه کرد، گفت: بیماری‌های مزمن ناتوان‌کننده در زنان بیشتر است و اگرچه طول زندگی آنها دراز است، اما عرض آن کیفیت لازم را ندارد.

وی با ابراز نگرانی از زنانه شدن بیماری ایدز به دلیل تغییر الگوی انتقال از تزریق به تماس‌های جنسی، گفت: برنامه‌های زیادی معاونت زنان دارد که باید آنها را بر پایه تعامل با دستگاه‌های دیگر به پیش ببرد، چرا که این معاونت به عنوان ستاد، قدرت اجرایی ندارد.

ملاوردی با تعامل با آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: در این تعامل توانستیم به سلامت و بهداشت دختران در مدارس بیشتر توجه کنیم و همینطور در مباحثسیاست‌های جمعیتی نیز همکاری خوبی با وزارت بهداشت داریم.

وی از تهیه بسته جامع حمایتی در مورد فرزندآوری خبر داد و گفت: راه‌اندازی مهدکودک‌ها در کنار ادارات و مراکز دوستدار کودک در دستورکار قرار دارد.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری همچنین به وجود زنان کارتن‌خواب و به خصوص زنان باردار در میان آنها اشاره کرد و گفت: با همکاری وزارت راه و شهرسازی، در پی توانمندسازی این زنان در مراکز اقامتی در حاشیه شهرها هستیم.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد تا دستگاههای مختلف با معاونت زنان و امور خانواده ریاستجمهوری همکاری داشته باشد و به صورت جزیرهای اقدام نکند.