تهران مزرعه آنتن های BTS نیست

به گزارشافکارخبر،رحمت اله حافظی در تذکر پیش از دستور جلسه علنی امروز شورای شهر تهران، گفت: مجمع عمومی سازمان ملل متحد سالروز زمین لرزه ۷/۹ ریشتری سال ۱۹۲۳ ژاپن را که در آن بیش از ۱۴۰ هزار کشته داشت و مصادف با ۲۰ مهرماه است را روز جهانی " کاهش اثرات بلایای طبیعی " نامگذاری کرده است. به مناسبت اینکه در آستانه این روز هستیم طبعا باید به فکر مقابله با بلایای طبیعی باشیم و در این زمینه صحبت کنیم اما متاسفانه به واسطه بی تدبیری و تعلل عده ای بایستی دغدغه بلایای خودساخته ناشی از بی توجهی به سلامت مردم را داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه در طرح جامع قبلی شهر تهران احداثهرگونه ساختمان تجاری یا مسکونی در محدوده یا حریم جایگاه های سوخت ممنوع بود، همچنین افزود: در طرح جامع جدید شهر تهران مصوب آذرماه ۱۳۸۶ در ردیف ۶-۹ از سرفصل " برنامه ایجاد و توسعه تاسیسات جابجایی و حمل ونقل "، شهرداری مکلف شده نسبت به تهیه طرح ساماندهی، مکان یابی ایجاد و توسعه مراکز سوخت رسانی شهر تهران ظرف سه سال اقدام و موضوع را در کمیسیون ماده ۵ به تایید برساند و متعاقبا اجرایی کند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان اینکه متاسفانه این تکلیف و وظیفه پس از هشت سال عملیاتی نشده است، تاکید کرد: امروز شاهد هستیم که مجوز ساخت و احداثجایگاه های سوخت حتی در پهنه های حساس یعنی در مجاورت مدارس و منازل صادر می شود. در زمان سوختگیری یک مخزن ۶۰ هزار لیتری، ۶۰ هزار لیتر گاز سمی و سرطان زا از مخزن خارج می شود از این رو مجاورت جایگاه های سوخت با مدارس تهدید کننده است.

حافظی اعلام کرد: با توجه به اهمیت موضوع به شهردار تهران در مورد عدم اجرای تکلیف قانونی تعیین شده تذکر داده می شود و درخواست می شود پاسخگو باشد.

وی در بخش دوم تذکر امروز خود گفت: اخیرا مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار(همراه اول) در نمایشگاه تلکام اعلام کرده است که در دو سال گذشته با تغییر مدیرعامل شرکت ارتباطات مشترک شهر تهران توسعه اپراتورها در تهران با مشکل مواجه شده و ما شاهد قلع و قمع آنتن های BTS هستیم و در برخی نقاط تهران پوشش از بین رفته و با ضعف آنتن دهی مواجه هستیم.

حافظی با اشاره به اینکه در حال حاضر همراه اول بیش از دو هزار و ۵۰۰ سایت BTS در سطح شهر تهران دارد، تصریح کرد: اگر همراه اول در مکان یابی و طراحی ها پیش بینی درستی انجام می داد و به موزات آن پیش بینی سیستم انتقال فیبرنوری را در دستور قرار می داد، امروز با فرافکنی ها و آدرس های غلط دادن به سهامداران و مشتریان خود، جمع آوری دکل ها را بهانه ای برای پوشاندن ضعف سیستم خود نمی کرد.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران همچنین تصریح کرد: آقای مدیرعامل همراه اول شما می دانید که در سطح شهر تهران هیچ سایت اختصاصی برای ۳G نداریم و تجهیزات مربوط به نسل سوم تلفن های همراه در سایت های موجود نصب می شود و از طرف دیگر با اجرای تکنولوژی نسل سوم تلفن های همراه، تعداد سایت ها تقریبا به نصف کاهش می یابد از این رو انتظار نداشته باشید که اجازه دهیم شهر تهران به مزرعه آنتن های BTS تبدیل شود.