عارفی: مردم و مراکز صنعتی عاملین آلودگی هوا

به گزارشافکارخبر،فرج ا… عارفی نایب رئیس دوم کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در رابطه با تاثیر طرح‌های زوج و فرد ترافیک در کاهش میزان آلودگی هوا اظهار کرد: اعمال محدودیت تردد در برخی از محدودیت‌های طرح ترافیک با هدف کاهش میزان آلودگی هوا در اغلب شهرهای بزرگ بوده است.

وی افزود: تردد خودروهای شخصی و تک سرنشین در نقاط پررفت‌ و آمد شهر از جمله دلایل اصلی آلودگی هوا در اغلب کلانشهر‌ها است که اعمال محدودیت‌های ترافیکی به منظور کاهش حجم ترافیک انجام می‌گیرد.

نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: با توجه به قرار گرفتن اغلب دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی و وجود مراکز مختلف تجاری و اداری در مرکز شهرهای بزرگ اکثر افراد به منظور رفت و آمد به این مکان‌ها از انواع وسایل نقلیه عمومی و خصوصی بهره می‌گیرند.

عارفی در ادامه تصریح کرد: به علت کمبود و نامناسب بودن سیستم حمل و نقل عمومی مثل اتوبوس افراد مجبور به استفاده از خودرو شخصی خود هستند و به این علت روزانه برحجم ترافیک شهرها افزوده و موجب آلودگی هوای شهر می‌شوند.

وی افزود: عرضه کارت‌های طرح ترافیک با هدف کاهش حجم ترافیکی و آلودگی هوای شهرها بوده است اما با توجه به ورود روزانه انبوه وسایط نقلیه به نواحی زوج و فرد عرضه اینگونه کارت‌ها اثر مطلوبی در کاهش حجم ترافیک و میزان آلودگی هوا نداشته و به علت توزیع زیاد آن باعثبیشتر شدن تراکم جمعیت این نواحی می‌شود.

نایب رئیس دوم کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: از جمله پیش نیازهای اجرای صحیح طرح‌هایی از قبیل طرح زوج و فرد، بهبود سامانه‌های حمل و نقل عمومی از قبیل اتوبوس، مترو و مونوریل و همچنین ایجاد جذابیت استفاده از این ناوگان است.

عارفی در ادامه تصریح کرد: ارائه خدمات و تسهیلات هر چه بیشتر و بهتر عموم شهروندان را به استفاده از این وسایط نقلیه سوق می‌دهد و با افزایش کیفیت آن‌ها از تردد خودروهای تک سرنشین در محدوده‌های پر رفت و آمد می‌کاهد.

وی در پایان تاکید کرد: انتقال کارخانهها و مراکز صنعتی به خارج از شهرها و ایجاد بازارهای بزرگ اقتصادی به منظور فعالیت برخی مشاغل آلاینده هوا با جهت دهیهای مناسب موجب کمتر شدن تردد بی رویه وسایط نقلیه و کاهش میزان آلودگی هوا میشود.